حدود ۵۰ تن از دختران چیبوک از نزد تندروان بوکو حرام آزاد شدند

آرشیف: حکومت نایجریا می گوید که هنوز هم ۱۹۵ تن از دختران چیبوک در اسارت به سر می برند

مقامات حکومت نایجریا روز شنبه گفتند که حدود ۵۰ تن از دختران اختطاف شده که به نام دختران چیبوک معروف اند، از نزد تندروان گروه بوکو حرام، آزاد شدند.

یک سخنگوی حکومت نایجریا گفته است آزادی این دختران پس از مذاکرات جدی صورت گرفت، اما افزود که شماری زیادی از دختران اختطاف شده هنوز هم در اسارت تندروان بوکو حرام قرار دارند.

دختران آزاد شده از جملۀ صد ها شاگردان مکتب استند که در سال ۲۰۱۴ میلادی درشهر شمال شرقی چیبوک واقع در ایالت برنو توسط تندروان بوکو حرام به صورت دسته جمعی اختطاف شدند. اختطاف این دختران موجب انتقاد های شدید بین المللی گردید و حتی کمپان بین المللی تحت عنوان "دختران را پس بیاورید" راه اندازی شد که مورد حمایت میشل اوباما، بانو اول پیشین ایالات متحده قرار گرفت.

بیست و یک تن این دختران در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۶ به میانجگری صلیب سرخ بین المللی و سوئیس از اسارت تندروان بوکو حرام آزاد شدند. شماری از دختران یا قادر به فرار شدند و یا نجات داده شدند. اما ۱۹۵ تن آنان هنوز هم نا پدید اند.

بیست و یک تن دختران چیبوک در ماه اکتوبر ۲۰۱۶ به میانجگری صلیب سرخ و سوئیس آزاد شدند

خبر گزاری رویترز به نقل از حکومت نایجریا گزارش می دهد که حکومت آن کشور به زودی طی اعلامیه ای اعلام خواهد چه تعداد از دختران آزاد شده اند و چه تعداد آنان هنوز هم در اسارت قرار دارند و یا نا پدید اند.

محمدو بهاری، رئیس جمهور نایجریا، ماه گذشته طی اعلامیه ای گفت که حکومت اش به صورت دوامدار در مذاکرات مبنی بر رهایی این دختران دخیل است و تلاش می کند تا همۀ دختران اختطاف شده بدون اینکه برای آنان آسیبی برسد، از اسارت رها شوند.

برای مدت بیش از دو سال از اختطاف دختران چیبوک، هیچ نشانۀ از آنان وجود نداشت. اما پیدا شدن یکی از آن دختران که یک کودک هم به دنیا آورده بود در ماه می ۲۰۱۶ میلادی، امیدی را به وجود آورد که این دختران در امن خواهند آمد. به تعقیب آن، دو تن دیگر از این دختران پیدا شد.

گزارشگر ویژه ملل متحد تاکید دارد که دختران چیبوک یگانه کسانی نیستند که از خشونت ها در آن کشور توسط تندروان بوکو حرام رنج می برند.

سازمان عفو بین المللی گزارش می دهد که از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سود، حد اقل ۲۰۰۰ دختر و پسر توسط تندروان بوکو حرام، اختطاف شده اند. این سازمان همچنین می گوید که تندروان بوکو حرام از دختران و پسران اختطاف شده به حیث آشپز، بردۀ جنسی، جنگجو و حتی انتحار کننده استفاده می کنند.

در همین حال، صندوق پولی ملل متحد می گوید که تندروان بوکو حرام به طور روز افزون از کودکان در حملات انتحاری در منطقۀ چاد استفاده می کنند. یونسف گزارش می دهد که در سه ماه اول ۲۰۱۷ میلادی، ۲۷ حملۀ انتحاری کودکان ثبت شده است. در عین مدت زمان در سال ۲۰۱۶، فقط نه مورد حملات انتحاری توسط کودکان صورت گرفته بود.

تندروان بوکو حرام از طریق شورشگری تلاش می کنند تا حکومت اسلامی را در نایجریا به ایجاد کنند و آغاز شورش این گروه تندرو تا حال هزاران نفر در نایجریا کشته شده و بیش از دو میلیون شهروند آن کشور از خانه های شان بی جا شده اند.

با وجودیکه گروه بوکو حرام در سال ۲۰۱۵ میلادی قسمت زیادی از قلمرو های خود را از دست داد، این گروه هنوز هم به فعالیت شورشگری خود ادامه می دهد.