یونیسف: برای حدود ۲.۵ میلیون نفر در افغانستان خدمات صحی فراهم شده است

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) گفته است که در یک ماه گذشته، برای ده‌ها هزار نفر در این کشور خدمات صحی ارایه شده است.

این صندوق ناوقت روز پنجشنبه سوم مارچ (۱۲ حوت) در گزارشی گفته است که از آغاز جنوری تا پایان این ماه، برای بیش از دو میلیون و ۴۷۵هزار نفر در ۱۷ ولایت افغانستان خدمات صحی فراهم کرده است.

یونیسف همچنین گفته است که در این ماه، بیش از هشت میلیون کودک زیر سن پنج سال در سراسر این کشور واکسین پولیو را دریافت کرده اند.

در این گزارش آمده است که ملل متحد برای ۲۸۱ هزار و ۳۰۲ کودک افغان در سراسر این کشور زمینه آموزش را فراهم کرده که در حال حاضر، آنان مصروف تعلیم و تربیه اند. این کودکان در صنف‌های ویژۀ ایجاد شده توسط یونیسف آموزش می‌بینند.

یونیسف همچنین وضعیت کودکان کارگر در این کشور را نگران‌کننده عنوان کرده و افزوده که در ماه جنوری امسال، برای نزدیک به ۳۵هزار کودک‌ آسیب‌پذیر در افغانستان کمک کرده است.

اخیراً صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال در بزرگترین درخواست کمک برای یک کشور واحد، جهت جلوگیری از فروپاشی نظامی صحی و فراهم‌آوری مواد غذایی، آموزش و دیگر خدمات حیاتی اجتماعی برای کودکان و خانواده‌های افغان، خواستار دو میلیارد دالر شد.

یونیسف گفته بود که با این پول نیازمندی‌های فوری بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان که نصف آن کودکان اند، برآورده خواهد شد.

این صندوق همچنین با قدردانی از کمک‌های جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی گفته است که در حال حاضر، ۱۵ درصد این پول برای رسیدگی به نیازمندان به ویژه کودکان در این کشور فراهم شده است.

این در حالی است که پیش از این، کمیتۀ بین‌المللی نجات از احتمال فروپاشی سیستم صحی افغانستان هشدار داده و گفته بود که ممکن بیش از ۹۰ درصد مراکز صحی، به شمول کلینک‌ها در این کشور مسدود شوند.

این کمیتۀ به تاریخ هفتم جنوری (۱۷ جدی) با نشر گزارشی گفته بود که با مسدود شدن بسیاری از کلینک‌ها در این کشور، میلیون‌ها نفر در افغانستان از دسترسی به خدمات صحی محروم خواهند شد.