یک شاهد حملات ۱۱ سپتمبر در امریکا نگران رشد دوبارهٔ تروریزم در افغانستان است

امان الله حیدر زاد  که به تاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در استدیوی یکی از شرکت تولیدی در شهر نیویارک کار می‌کرد، صحنه‌ٔ برخورد طیاره های ربوده شده با مرکز جهانی تجارت را فلمبرداری کرده است.

امان‌الله حیدرزاد، یکی از شاهدان حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر شهر نیویارک ایالات متحدهٔ امریکا، می‌گوید که با تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان او بار دیگر نگران رشد دهشت افگنی در آن کشور است.

این افغان مقیم ساحه منهاتن شهر نیویارک می‌گوید که حملات ۱۱ سپتمبر دلخراش ترین رویداد زندگی اش بود و هنوز آن روز را از یاد نبرده است.

حیدرزاد صحنه‌ٔ برخورد طیاره‌های ربوده شده با مرکز تجارت جهانی را فلمبرداری کرده است. او می‌گوید که این حملات، جهان را دگرگون کرد.

حیدرزاد به صدای امریکا گفت:‌ "سرگرم شنیدن موسیقی بودم صدا آمد که از مرکز تجارت جهانی دود بیرون می‌شود. وقتی کمره را گرفتم دیدم دود بلند می‌شد و طیاره مسافربری دوم بر برج دومی تصادم داده شد، همکارانم به رییس ما گفت که حیدرزاد صحنه تصادم را ثبت کرده."

او حملات ۱۱ سپتمبر را یکی از غمناک‌ترین حادثات تاریخ معاصر امریکا عنوان می‌کند که در آن هزاران نفر در یک روز قربانی شدند.

حیدر زاد گفت:‌ "به اندازه‌ای من متأثر بودم که حادثه بمباردمان ارگ ریاست جمهوری افغانستان در زمان سردار محمد داوود خان را به یادم آورد، زیرا هزاران انسان اینجا قربانی شدند."

این افغان مقیم نیویارک می‌افزاید که گره خوردن نام افغانستان با این حملات، او و خانواده اش را در امریکا متاثر کرده بود و هر از گاهی بسیاری از دوستانش می‌گفتند که این حملات از داخل افغانستان رهبری شده بود.

حیدرزاد می‌گوید:‌ "می‌گفتند که افغان‌ها این کار را کرده و تا جایی که امکان داشت من برای شان می‌گفتم که هیچ افغان دراین حملات نبود و تمامش عرب‌ها بودند که دنیا اکنون می‌داند."

اعضای خانواده‌ٔ حیدرزاد نیز حملات ۲۲ سال پیش بر برج های دوگانه مرکز تجارت جهانی را به یاد دارند.

آیرنیا مچووها، همسر امان‌الله حیدرزاد، گفت:‌ "من در وسچستر بودم، از منهاتن دور است. من در تلویزیون دیدم، [ در]۱۱ سپتمبر یک فاجعه بزرگ رخ داد. چهار ساعت تمام مسیرها مسدود، همه تلاش می‌کردند خانه‌های شان برگردند و منهاتن را ترک کنند و کسانی که بیرون بودند، تمام روز را گرسنه سپری کردند. برج‌های تجارت جهانی وقتی فرو ریخته بود تا چند روز دود از آن بیرون می‌شد."

حملات ۱۱ سپتمبر در سال ۲۰۰۱ میلادی سبب تهاجم به رهبری ایالات متحده بر افغانستان و سرنگونی حاکمیت طالبان شد. اما پس از ۲۰ سال با خروج نظامیان امریکایی و ناتو در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان، گروه طالبان دوباره بر این کشور مسلط شدند.

حیدرزاد، خروج نظامیان امریکایی و ناتو را از افغانستان، شتابزده خواند و گفت که او نگران رشد دوباره دهشت افگنی در افغانستان است.

او گفت:‌ "قوای امریکا بدون یک فکر عمیق افغانستان را ترک کرده و زمینه را مساعد ساختند که طالبان بیایند و نظام قانونمند را از بین ببرند. متاسفانه امروز نه قانون است و نه هیچ، مخصوصاً دختران و زنان از این شرایط متاثر شده اند."

مقام های حکومت طالبان بار ها رابطه شان را با گروه های دهشت افگن رد کرده و گفته اند که اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان برای حمله بر کشور دیگری استفاده شود.