سفر از برازیل به امریکا؛ مهاجرین افغان از مشقت‌های این مسیر پرخطر حکایت دارند

صدها شهروند افغان که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در افغانستان با دریافت ویزۀ بشردوستانه به برازیل رفته اند، تلاش می‌کنند وارد ایالات متحده شوند.

شماری از این افغان‌ها با گذشتن از ۱۱ کشور امریکای لاتین و متقبل شدن خطرات اختطاف، دزدی و حملات مسلحانه در مسیر راه، وارد امریکا شده اند و اکنون با آیندهٔ نامعلومی وضعیت پناهندگی روبر هستند.

جمشید نبی زاده با همسرش ناهیده نبی‌زاده این مسیر دشوار را پیموده است. او می‌گوید که بیشترین مشکلات راه را در جنگل پاناما دیده است، جایی که به گفته او آب نوشیدنی و چیزی برای خوردن نداشتند.

جمشید می گوید که فردی که در بدل ۱۲۰ دالر باید آنان را در مسیر راه رهنمایی می‌کرد، در نیمه راه همه را رها کرد. آب‌خیزی دریا، تمام مواد غذایی، چراغ دستی و لوازم آنان را با خود برد. این زوج سپس با دزد‌های مسلح روبرو شدند و پول‌های شان را ربودند.

نبی زاده می گوید که پس از گذشت جنگل دشوار در پاناما، با پولیس آن کشور روبرو شدند و آنها را از آنجا به کمپ‌های مهاجرین بردند و برای شان لباس و غذا دادند.

جمشید نبی زاده با همسرش ناهیده نبی‌زاده این مسیر دشوار را پیموده است.

حکومت پاناما می گوید که این کشور برای مهاجرینی که از طریق منطقه دارین به مسیر ایالات متحده می‌روند، مراقبت می کند. این زوج افغان با موتر شهری از کوستاریکا خود را به امریکایی مرکزی و مکسیکو رساندند.

الیاس عثمانی، ۲۵ساله از افغانستان تنها سفر کرده است. او که اکنون در ایالت کالیفورنیای امریکا به سر مې برد، سفرش و گذشتن از حصار های اطراف سرحد میان امریکایی لاتین و ایالات متحده را چنین تعریف کرد: "در آنجا حصار کشیده بودند و مردم با ماندن زینه‌ها از سر آن خود را پرتاب می کردند، ما هم اینکار را کردیم و به خاک امریکا از طریق دو دیوار و دو حصار رسیدیم. شب را سپری کردیم و پولیس سرحدی ما را پیدا کرد و برای ما آب و لحاف دادند که شب را سپری کنیم و صبح با آنها گپ بزنیم. ما با آتش روشن کردن شب سرد را صبح کردیم."

پس از سپری کردن مدت کوتاه در برازیل، عثمانی تصمیم گرفت به سوی امریکا سفر کند. او اکنون در شهر سان دیگو در یک آپارتمان شریکی زندگی می کند. در اواسط ماه جنوری مقام‌های ادارۀ مهاجرت در سانفرانسیسکو برایش گفتند که دوسیه او هنوز به محکمه نرسیده است.

آقای عثمانی از اینکه به امریکا رسیده است، اظهار خوشی می کند و به آینده امیدار است. او گفت: "احساس خوب دارم که امریکا آمده ام، امیدوارم که به زودی اسناد بگیرم و یک زندگی آرام و خوش داشته باشم."

شماری از فعالین حقوق مهاجرین و مقامات امریکایی می گویند که افزایش شمار پناهجویان افغان که از راه امریکای لاتین می‌رسند، وضعیت بحران بشری در افغانستان و عدم حمایت از مردم در آن کشور را منعکس می‌کند.