وزارت صحت: قاچاق دوا به افغانستان کاهش یافته است

در حال حاضر ۱۵هزار قلم دوا در بازارهای افغانستان فروخته می‌شود

مقام‌های وزارت صحت افغانستان گفته اند که قاچاق دوا به این کشور نسبت به سال گذشته، امسال کاهش یافته است.

آمار وزارت صحت افغانستان نشان می‌دهد که تنها ده درصد ادویۀ مورد ضرورت در افغانستان تولید می‌شود و ۹۰ تا ۹۵ درصد دیگر از خارج به ویژه کشورهای همسایه وارد می‌گردد.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان که امروز یکشنبه، در نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که ۴۵ درصد دوای مورد ضرورت از پاکستان، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از هند، ده تا ۱۵ درصد از ایران و متباقی از چین، بنگله‌دیش، امارات متحده عربی و سایر کشورها وارد می‌گردد.

اما آقای فیروز، تأیید کرد که برخی دواها از طریق قاچاق وارد افغانستان می‌شود "سال گذشته ارقام ما می‌گفت که ۴۰ فیصد دوای ما از طریق قاچاق وارد می‌شود، تدابیر ما این را کاهش داد، فعلاً هم ما می‌پذیریم که در حدود ۲۵ تا ۳۰ فیصد دوا قاچاق می‌آید".

بر بنیاد معلومات وزارت صحت افغانستان، وارادات دوای این کشور سالانه به یک میلیارد دالر می‌رسد و اکنون به گفتۀ وزیر صحت افغانستان، ۱۵هزار قلم دوا در بازارهای افغانستان فروخته می‌شود که برخی آنها اضافی و بی‌فایده است.

حکومت افغانستان برای تنظیم امور دوایی و جلوگیری از قاچاق اقداماتی را روی دست گرفته است. وزارت صحت این کشور، به منظور کنترول قاچاق، ۱۱۹۳ شرکت وارداتی ادویه را بررسی کرده است که از این میان ۸۱۷ شرکت را در فهرست سیاه شامل ساخته است.

از سوی دیگر، افغانستان در حال حاضر ۱۳ هزار دواخانه وجود دارد که به گفتۀ وزیر صحت این کشور تنها چهارهزار فرد مسلکی در این دواخانه‌ها کار می‌کنند.

آقای فیروز گفت که برای کنترول این دواخانه‌ها، این وزارت طرح دواخانه‌های زنجیره‌یی را تدوین کرده است که با تطبیق این طرح تمام دواخانه‌ها به شکل منظم تحت نظارت قرار می‌گیرند.

تخصیص سالانه صحت اکنون برای هر افغان به ۵ دالر در نظر گرفته شده است؛ اما وزارت صحت و سازمان صحی جهان تأکید دارد که این رقم به ۲۵ دالر افزایش یابد.