با وجود خطر مرگ، پناهجویان افغان می‌خواهند به گونهٔ غیرقانونی به بریتانیا بروند

شمار زیادی از پناهجویان افغان در بندر دانکرک فرانسه خیمه زده اند و تلاش دارند با عبور از مسیر پرخطر کانال مانش خود را به بریتانیا برسانند.

جلیل یکی از این پناهجویان که شش ماه پیش از افغانستان به گونهٔ غیرقانونی تا فرانسه رسیده و میخواهد به بریتانیا برود گفت که حدود دو هفته می شود که در کنار کانال مانش در یک خیمه به سر می‌برد و منتظر است تا فرصت برای عبور برایش فراهم شود.

پناهجویانی که در فرانسه رسیده اند، ترجیح می‌دهند به بریتانیا بروند. آنان می‌گویند که در بریتانیا زندگی بهتر، درآمد خوبتر، فرصت های کاری بیشتر وجود داشته و کمک‌های دولتی آن نیز بهتر از سایر کشورها است.

جلیل می‌گوید که آماده است خطر مرگ را بپذیرد و به گونهٔ غیر قانونی وارد بریتانیا شود: "کشتی های بادی است قاچاقبران از بلجیم میاورند و ده پانزده نفر را انتقال می دهند و خطر هم وجود دارد."

در صورتی که نتوانند خود را به بریتانیا برسانند، گزینهٔ دوم برای این پناهجویان ماندن در فرانسه است.

قاسم حیدری، یکی از پناهجویان افغان، حدود ۱۵ سال پیش پس از بارها تلاش ناموفق برای رفتن به بریتانیا، در پی ترغیب یک مرد در فرانسه ماند. آن مرد فرانسوی در طول این مدت فرصت‌ها و زمینه های آموزشی را به او رهنمایی کرد.

او گفت:"سه ماه زمستان را در کاله ماندم، خیلی سختی‌ها را دیدم ، موتر لاری را اشتباه سوار شدم، چند بار ما را به دیگر کشور بردند، پس دوباره پیاده آمدیم، سختی و بدبختی زیاد کشیدیم و قسمت ما نبود برویم انگلستان."

قاسم حیدری اکنون با خانواده‌اش در شهر لیل فرانسه زندگی می‌کند. او ده سال پیش با همسراش که فرانسوی است، آشنا شد و سرانجام با او ازدواج کرد و اکنون سه فرزند دارد.

قاسم شرکت ساختمانی دارد و همسرش در دفتر رهنمای معاملات کار می‌کند.

او گفت: "اینکه میگن در انگلستان زندگی بهتر جور میکنید، به نظر من دید ما افغانها از مهاجرت اشتباه است. آنجا هم خوب است اما اینجا هم، همه چیز در اختیارت است، کار است مکتب و پوهنتون اگر بخوانی کمک ات می کنند، هر بودجه که نیاز شود برای خواندن و آموزش و کار برایت فراهم می کنند و اسناد هم می دهند."

اما نمی توان زندگی قاسم را با همه پناهنده گان و یا پناهجویان در فرانسه مقایسه کرد، پناهجویانی هم در این کشور استند که در بین بی سرنوشتی در زیر خیمه ها و پذیرفتن خطر مرگ و رفتن به بریتانیا گیر مانده اند.

پس تسلط دوبارهٔ طالبان در اگست ۲۰۲۱، صدها هزار شهروند افغانستان کشور را ترک کرده و شمار زیادی آنها از راه های غیر قانونی، به اروپا مهاجر شده اند.

براساس معلومات ادارهٔ مهاجرین ملل متحد، در میان پناهجویانی که تلاش کرده اند از طریق آب‌های مدیترانه خود را به اروپا برسانند، شمار زیادی شهروندان افغانستان شامل اند.

روز گذشته، در یک حادثهٔ غرق شدن یک کشتی حامل پناهجویان در سواحل ایتالیا که از ترکیه حرکت کرده بود حد اقل ۶۲ نفر جان باختند که بيشتر آنان شهروندان افغانستان اند. مقامات گفته اند که خطر افزایش أمار تلفات این حادثه وجود دارد زیرا شماری از نجات یافتگان گفته اند که در این کشتی بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر سوار بودند، اما تنها ۸۱ نفر نجات یافته اند.