افغان‌های تازه وارد به کانادا با کدام چالش‌ها روبرو اند؟

عکس آرشیف از شماری از خانواده‌های افغان به محض ورود به کانادا

شمار زیادی از افغان‌ها در نزدیک به سه سال پسین به کانادا مهاجرت کرده اند. افغان‌های تازه وارد به کانادا، در کنار یادآوری از فرصت‌های اقتصادی و تحصیلی که در کانادا وجود دارد، آغاز دوبارۀ زندگی را در این کشور پر از چالش عنوان می‌کنند.

فرشته کریمی بیش از دو سال است که در کانادا پناهنده شده و سرگرم کمک به زنان و آنعده از خانواده‌های افغان است که به این کشور پناهنده شده اند. او که بیش از یک دهه در افغانستان برای دادخواهی زنان، فعال جامعه مدنی بود پس از تسلط دوبارۀ طالبان به کانادا آمد.

کریمی آغاز زندگی تازه در کانادا را پر چالش خوانده می گوید که از آشنایی زبان گرفته تا پیدا کردن وظیفۀ مناسب از درد سر هایی است که به گفتۀ او، مشکل مشترک همۀ پناهجویان تازه وارد می باشد.

کریمی به صدای امریکا گفت:"پیدا کردن خانه مشکل اساسی است وقتی [مهاجران] تازه می آیند و می‌خواهند خانه را کرایه بگیرند، مالکان خانه کریدت(اعتبار بانکی) می خواهند و آنها هیچ نوع کریدت ندارند و از همین رو ماه ها در هوتل می‌مانند. پرداخت مصارف گزاف که اینجا وجود دارد، مشکل دیگری است و پیدا کردن کار چالش جدی است."

حکومت کانادا در برنامه ویژه مهاجرت افغان‌ها در کانادا ۴۰هزار پناهجوی در معرض خطر را پس از تسلط دوبارۀ طالبان در افغانستان در این کشور پناه داد. انجمن زنان افغان در تورنتو که توانسته است نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر از این مهاجران را از کشور های همسایه افغانستان به شهر های گوناگون کانادا انتقال دهد، وضعیت مهاجران گیر مانده در کشور های منطقه را تکاندهنده می خواند.

آدینه نیازی، بنیانگذار انجمن زنان افغان گفت: "وضعیت افغان‌ها در پاکستان بی حد خراب است یک تعداد دیگر در ترکیه، تاجیکستان و کشورهای دیگر در انتظار رسیدن به کشور سوم هستند که در حال بی سرنوشتی به سر می برند. مهاجران که در تمامی این کشور ها اسناد و ویزه ندارند، در وضعیت بحرانی قرار دارند وبه زندان‌ها کشانده می شوند. لت کوب شده و به افغانستان فرستاده می شوند."

باوجودیکه راه های مهاجرت به کانادا محدود شده، به باور یونس حفیظی، مشاور رسمی مهاجرت به کانادا، راه هایی وجود دارد که افراد در معرض خطر می تواند با استفاده از نهاد های خیریه و برنامه های دیگری که از سوی حکومت کانادا معرفی شده خود و خانواده شان را به این کشور برسانند.

او به صدای امریکا گفت: "دروازه مهاجرتی بسته نمی‌شود و همه ساله، کانادا از کشورهای مختلف دنیا مهاجر می پذیرد. مهم این است که تحقیق کنند و شکار کلاهبرداری نشوند."

مهاجران که به کانادا رسیده اند دریافته اند که در کنار چالش ها، کانادا کشور سرشار از فرصت ها نیز است. به شرط آنکه هدف مشخصی را یک مهاجر دنبال کند.

کانادا در انتقال افراد در معرض خطر به این کشور گام های عملی برداشته و از آنجایی که این کشور میزبان ملیت های گوناگون دنیا و از سوی دیگر یک کشور قدرتمند اقتصادی جهان است، پناهجویان بی شماری از سراسر دنیا تلاش می کنند خود شان را به اینجا برسانند به همین دلیل فرصت رسیدن افغان ها به کانادا در مقایسه با گذشته محدودتر شده است.