نظامیان افغان مرکز ولسوالی ناوۀ هلمند را دوباره تصرف کردند

نظامیان افغان صبح امروز به مرکز ولسوالی ناوه داخل شدند

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که صبح امروز نظامیان افغان به مرکز ولسوالی ناوۀ این ولایت داخل شده و کنترول آن ولسوالی را به دست گرفته اند.

نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، روز شنبه عملیات گسترده را برای بازپس‌گیری ولسوالی ناوه آغاز کرده بودند. نُه ماه قبل، جنگجویان طالبان پس از درگیری شدید، این ولسوالی را از کنترول نیروهای افغان خارج و به کنترول خود درآورده بودند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان امروز در نشست خبری در کابل گفت که ولسوالی ناوه در مدت سه روز تصفیه شد و مخالفان مسلح دولت، تلفات سنگینی را متقبل شدند.

او افزود "اضافه از ۸۰ نفر دشمن کشته و بیش از ۱۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. این عملیات دستاورد بزرگی برای نیروهای ما است، در کمترین زمان و با کمترین تلفات، سنگین‌ترین ضربه را به دشمن وارد کردیم".

جنرال وزیری، افزود که امنیت مسیر لشکرگاه – ناوه نیز به صورت کامل تأمین شده و نیروهای امنیتی افغان در ولایت هلمند در وضعیت تهاجمی قرار دارند.

تورن‌جنرال ولی‌محمد احمدزی، قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند در هلمند و مسؤول عملیات بازپس‌گیری ولسوالی ناوه نیز به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح امروز به مرکز آن ولسوالی داخل شده اند.

‌جنرال احمدزی، گفت "ما تمام شب عملیات را ادامه دادیم، صبح امروز ساعت ۹:۰۰ به خلچ مرکز ولسوالی ناوه رسیدیم و تمام تأسیسات را تصفیه کردیم، در برخی تأسیسات که مخالفین مسلح ماین‌گذاری کرده بودند، آنها را از بین بردیم".

مقام‌های امنیتی افغان گفته اند که در این عملیات‌ها، نیروهای امریکایی نیز نظامیان افغان را در بخش فراهم‌کردن حمایت هوایی، کمک کرده اند.

جنرال احمدزی، در مورد تلفات نیروهای افغان گفت که از شب گذشته تا صبح امروز که آنها داخل ولسوالی شده، هیچ تلفاتی نداشته اند.

ولسوالی ناوه در ۳۰ کیلومتری جنوب لشکرگاه مرکز ولایت هلمند موقعیت دارد و از لحاظ زراعتی در آن ولایت ساحۀ مشهور است که اکنون به شمول انگور، سایر میوه‌های تازه به حاصل رسیده اند.

حاجی عتیق‌الله بارک، رئیس شورای اجتماعی ولسوالی ناوه به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که مردم محل حامی این عملیات اند؛ اما از دولت می‌خواهند که مناطق تصفیه‌شده را نگهداری کنند.

آقای بارک افزود "از ولسوالی ناوه صدها خانواده بیجا شده اند که زمین‌های زراعتی بی‌سرنوشت مانده اند؛ نگهداری امنیت پس از انجام عملیات بسیار مهم است".

طالبان مسلح در مورد تصرف دوبارۀ ولسوالی از سوی نیروهای حکومتی هنوز تبصره‌ای نکرده اند.