بحث بودجه و دوام آشفتگی سیاسی در کانگرس ایالات متحده امریکا

کوین مک‌کارتی، رییس مجلس نمایندگان آیالات متحدهٔ امریکا

با آنکه تصویب بودجهٔ کوتاه مدت از مسدود شدن دفاتر دولتی ایالات متحدهٔ امریکا جلوگیری کرد، این اقدام سبب ایجاد آشفتگی سیاسی در کانگرس این کشور شده و کرسی کیوین مک‌کارتی، رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، را با خطر مواجه کرده است.

محافظه کاران راست‌گرا از این که مک‌کارتی برای تصویب لایحهٔ بودجه موقت با دموکرات‌ها کنار آمد، راضی به نظر نمی‌رسند.

مت گیتز، نماینده جمهوری‌خواه، می‌گوید که برکنار کردن مک‌کارتی از مقام‌اش حالا به اولویت جمهوریخواهان مبدل شده است.

او گفت: "ما حالا ۳۳ تریلیون دالر قرضدار استیم. ما می‌خواهیم در مورد مصارف یک لایحه ثابت داشته باشیم. او [مک‌کارتی] این تعهد را داد، اما سپس به آن عمل نکرد."

پاسخ آقای مک‌کارتی جسورانه بود. او در صحبت با شبکهٔ تلویزیونی سی بی اس گفت: "بیایید با این موضوع کنار بیاییم و فعالیت حکومت را ادامه دهیم. اگر او به خاطری ناراحت است که تلاش کرد ما را به مسدودی حکومت مواجه سازد، و من تلاش خود را کردم که دولت تعطیل نشود، پس بیایید این مبارزه را با هم انجام دهیم."

بودجه کوتاه مدت که روز شنبه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) از طرف کانگرس تصویب و توسط جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امضا شد، دولت ایالات متحده را دست‌کم تا اواسط ماه نومبر فعال نگه‌می‌دارد.

اما بایدن روز یکشنبه اول اکتوبر (نهم میزان) از تکرار این روند پر هرج و مرج هشدار داد. او گفت: "شرایط حاشیه‌سازی باید خاتمه یابد و نباید بحران دیگری رخ بدهد. هیچ بهانه‌ای برای ایجاد یک بحران دیگر وجود ندارد. در نتیجه، من با جدیت از دوستان جمهوری‌خواه خود در کانگرس می‌خواهم که منتظر نمانند. مانند تابستان همه وقت را تلف نکنید. بر اساس قرارداد چند ماه قبل، توافقنامه بودجه یکساله را احترام گذاشته و به تصویب برسانید."

باآنکه شماری از ناظران رویارویی جدیدی در کانگرس امریکا را پیش‌بینی می‌کنند، اما ریچل شنایدرمن، تحلیلگر مرکز سیاست دو حزبی، می‌گوید که سازش‌های دو حزبی راهی را به پیش فراهم می کند.

سنایدرمن گفت که در هفته‌های آینده شاهد اقداماتی در مورد بودجه اضافی برای اوکراین و برای حمایت از نیروهای نظامی امریکا در اولویت‌های خاصی خواهند بود.

در عین حال، اوسکار پوکاسانگر، کارشناس علوم سیاسی، خاطرنشان کرد که این وضعیت را اوکراین و دیگر کشورهای جهان از نزدیک نظاره می‌کند.

او گفت: "فکر می‌کنم ما باید بیشتر بر اصلاح ساختاری نهادها در دراز مدت، تمرکز داشته باشیم. و راه‌ هایی را برای داشتن احزاب سیاسی بیشتر در کانگرس بیابیم که به عوض زدو بندها میان دوحزب به ما کمک کند به اجماع بیشتر در بخش قانون‌گذاری دست پیدا کنیم."

اوسکار پوکاسانگر هشدار داد که بی ثباتی سیاسی بیشتر می تواند به اعتبار ایالات متحده و همچنین جایگاه اقتصادی آن لطمه وارد کند.