هوش مصنوعی نظم صنعت موسیقی را برهم زده است - کارشناسان

آرشیف

یکی از کاربران تیک تاک به نام "گوست رایتر۹۷۷" اخیراً یک پارچه موسیقی را با استفاده از هوش مصنوعی ساخته و در حساب خود منتشر کرده که مشابه صداهای دریک و ویکند، دو ابرستاره موسیقی پاپ، به گوش می رسد.

کارشناسان می‌گویند که ساختن آهنگ توسط هوش مصنوعی که آنقدر دشوار هم نیست، دست اندرکاران صنعت موسیقی را وادار می‌کند که در مورد چگونگی رسیدگی به پارچه‌های که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شوند، تصمیم بگیرند.

ربیکا فیبرینک، استاد دانشگاه هنرها در لندن، به صدای امریکا گفت: "وقتی یک کمپیوتر یک نوع درک قالب‌های موسیقی را داشته باشد که به طور کلی صدا را می سازد، شما لزوما نیازی به اطلاعات زیادی از آهنگ برای تولید صدای مثل آن را ندارید."

یونیورسل میوزیک گروپ که از این هر دو هنرمند موسیقی نمایندگی می‌کند، بیانیه‌ای را منتشر کرده و بر نیاز حفاظت از موسیقی هنرمندان تاکید کرده است.

اما متخصصین می‌گویند که آزمایش‌های مثل این با استفاده از هوش مصنوعی، تازه آغاز کار است. جی وانگ، استاد دانشگاه استنفورد، گفت: "ناگزیر استید این وضعیت را بپذیرید. شما باید یاد بگیرید که چگونه به نحو احسن با آن زندگی کنید."

ربیکا فیبرینک، استاد دانشگاه هنرها در لندن، می‌گوید که صنعت موسیقی باید تصمیم بگیرد که چگونه با پدیدهٔ هوش مصنوعی مبارزه کند یا از آن استفاده کند. او گفت: "آنها تصمیم می‌گیرند که آیا بهترین راه پول سازی، ساختن هر نوع آهنگ با استفاده از هوش مصنوعی است که انسان دخالت زیادی در آن نداشته باشد؟"

مردم در جوامع و مشاغل مختلف تاثیر این فناوری جدید را احساس می‌کنند، فناوری که نه تنها موجب تعجب شده، بلکه نگرانی‌هایی را نیز در پی داشته است.