حملات هوایی در پایتخت سودان ۴۶ کشته برجا گذاشت 

عکس آرشیف از بمباردمان شهر خرطوم، پایتخت سودان

فعالین محلی امروز ۱۰ سپتمبر (۱۹سنبله) گفتند که در نتیجهٔ حملات هوایی در جنوب خرطوم، پایتخت سودان، حد اقل ۴۶ نفر کشته شدند.

از آغاز جنگ سودان که در ماه اپریل میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع آغاز شد، حملات هوایی امروز مرگباترین حملات خوانده شده است.

کمیتهٔ مقاومت محلی گفت که طیارهٔ نظامی صبح یک شنبه ساحهٔ بازار قوره را بمبارد کرد. به گفتهٔ مقام‌های این کمیته احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

شفاخانه‌ٔ بشایر که بیشتر زخمی شدگان این حملات در آن بستری اند، در یک درخواست فوری از تمامی کارمندان طبی در ساحه خواسته است تا برای رسیدگی به زخمی‌شدگان به شفاخانه بروند.

از آغاز جنگ داخلی در سودان، حدود ۷۵۰۰ نفر کشته شده اند. با آنهم، گفته می‌شود که شمار مرگ و میر ناشی از این درگیری‌ها ممکن بیشتر از آنچه باشد که گزارش می‌شود، زیرا شماری از افرادی که زخمی یا کشته شده اند، به شفاخانه‌ها یا سردخانه‌ها نرسیده اند.

دسترسی به شماری از ساحات در حالی به گونهٔ کامل قطع شده که طرف‌های درگیر هنوز در مورد تلفات شان معلومات نشر نکرده اند و نه هم پیشرفتی در مقابل همدیگر داشته اند.

نیروهای مسلح سودان حریم هوایی آن کشور را در کنترول دارند و به طور معمول حملات هوایی را انجام می‌دهد. اما شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع در جاده‌های پایتخت مسلط اند.

کشورهای غربی، شبه‌نظامیان واکنش حمایت سریع و ملیشه‌های متحد آنرا به کشتار بر اساس قومیت در منطقهٔ دارفور متهم کرده اند. در عین حال، محکمهٔ بین المللی جرایم تحقیقات جدید را در خصوص این جرایم جنگی آغاز کرده است.

اردوی این کشور نیز متهم به ظلم و تعدی و کشتار غیرنظامیان است،‌ به شمول حملهٔ هوایی هشتم جولای که در آن در حدود ۲۴ غیرنظامی کشته شدند.

بر اساس گزارش ملل متحد، از جمله جمعیت ۴۸ میلیونی سودان،‌ ۵۰ درصد نفوس آن وابسته به کمک‌های بشری استند.

با وجود نا‌امنی، چور وچپاول و موانع اداری،‌ ملل متحد می‌گوید که توانسته است کمک‌ها را به میلیون‌ها نیازمند در این کشور برساند.

ملل متحد می‌گوید که درگیری‌ها در سودان سبب بیجا شدن ۳.۸ میلیون نفر شده و نزدیک به یک میلیون نفر دیگر به کشورهای همسایه مهاجر شده اند.