در حملهٔ انتحاری الشباب ۲۰ سرباز سومالیایی کشته شدند

شماری از سربازان سومالیایی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

مقامات در سومالیا روز دوشنبه ۲۴ جولای (دوم اسد) گفتند که یک بم‌گذار انتحاری یک کمپ‌‌ آموزش نظامی را در موگادیشو، پایتخت آن کشور، هدف حمله قرار داد که در اثر آن کم از کم ۲۰ سرباز کشته شدند.

به گفتهٔ مقامات، این حمله را گروه الشباب که وابسته به شبکهٔ القاعده است، انجام داده است.

محمد ابراهیم مولیمو، یک عضو پارلمان سومالیا، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: ''بیش از ۲۰ نفر در این انفجار کشته شدند...قربانیان جوانان معمولی نبودند؛‌ آنان خدمتگذارانی بودند که به خاطر دفاع از کشور شان در مقابل تروریست‌ها ایستاگی می‌کردند.''

یک قانونگذار دیگر سومالیایی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود،‌ گفته است که در این حمله ۲۷ نفر کشته و نزدیک به ۶۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

به گفته شاهدان، یک تندرو اسلام‌گرا وارد پایگاه نظامی غند پیادهٔ ۱۴ شد و جلیقهٔ انفجاری خود را زمانی منفجر کرد که سربازان در حال آموزش بودند.

محمد حسن، یکی از شاهدان، گفت:‌ "زمانی که انفجار رخ داد،‌ من در نزدیکی کمپ آموزش نظامی بودم و با عجله به سمت صحنهٔ [انفجار] دویدیم. وحشتناک بود."

مقام‌های سومالیایی گفته اند که تحقیقات در مورد این انفجار آغاز شده و به گفتهٔ آنان احتمال می‌رود که شمار کشته شدگان افزایش یابد.

تا اکنون مشخص نشده است که فرد انتحاری چگونه خود را به این کمپ نظامی رسانده است، اما تندروان الشباب بلافاصله مسوولیت این حملهٔ مرگبار را بر عهده گرفت.

گروه الشباب که وابسته به شبکهٔ القاعده است، در سال ۲۰۰۷ ایجاد شد و از آن زمان به اینسو در تلاش بوده است تا از طریق حملات مرگبار، حکومت سومالیا را که از حمایت خارجی‌ها برخوردار است، سرنگون کند.

نیروهای امنیتی سومالیا در سال ۲۰۱۱ تندروان الشباب را از موگادیشو، پایتخت آن کشور، بیرون راندند. حکومت سومالیا به حمایت نیروهای حافظ صلح اتحادیهٔ افریقا و حملات هوایی ایالات متحده در اگست ۲۰۲۲ عملیات تهاجمی گسترده را بر ضد الشباب راه‌اندازی کرد، با آنهم، تندروان این گروه هنوز هم قادر به انجام حملات مرگبار استند.

گروه الشباب هنوز بخش‌هایی از سومالیا را در کنترول خود دارد و حملات مرگبار را بر ضد غیرنظامیان، سیاستمداران و مراکز نظامی انجام می‌دهند.