امریکا از توسعهٔ روابط و همکاری 'سالم و بالغ' میان کوریای جنوبی و چین حمایت می‌کند

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، ناوقت جمعه شب ۱۶ جون امریکا را به قصد چین ترک کرد

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز شنبه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) گفت که از تلاش‌های کوریای جنوبی برای توسعه روابط همکاری "سالم و بالغ" با چین حمایت می‌کند.

این اظهارات وزیر خارجهٔ ایالات متحده در حالی بیان شده است که بلینکین قرار است روز یکشنبه ۱۸ جون وارد بیجینگ، پایتخت چین، شود.

این دپلومات ارشد امریکا قرار است در مورد روابط دو جانبهٔ ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با چین و روابط چین با کوریای جنوبی و شمالی صحبت کند.

در همین حال، پارک جین، وزیر خارجهٔ کوریای جنوبی، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که وزیر خارجهٔ امریکا در جریان سفرش به بیجینگ قرار است در مورد روابط چین با کوریای جنوبی و کوریای شمالی صحبت کند.

بر اساس این اعلامیه،‌ وزیران خارجهٔ ایالات متحده و کوریای جنوبی قبل از این بار‌ها اقدامات کوریای شمالی را تحریک آمیز توصیف کرده اند. در این اعلامیه‌ همچنین آمده است که واشنگتن و سیول توافق کرده اند که ایالات متحده، کوریای جنوبی و جاپان از چین بخواهند تا نقش سازنده‌ای را برای خلع سلاح هسته‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد ایفا کند.

مقام‌های ایالات متحده گفته اند که آنها انتظار ندارند سفر بلینکن به چین، که نخستین سفر یک وزیر خارجهٔ امریکا در پنج سال گذشته است، به پیشرفتی در نحوه برخورد واشنگتن و بیجینگ منجر شود. بلینکن روز جمعه گفت که این سفر با هدف برقراری ارتباطات "باز و توانمند" انجام شده است.

قرار بود وزیر خارجهٔ ایالات متحده در ماه فبروری سال روان میلادی به بیجینگ سفر کند، اما پرواز یک بالون جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده باعث شد تا بلینکن سفرش را به بیجینگ فسخ کند. انتظار می‌رفت که بلینکن در این سفر برای بهبود روابط میان واشنگتن و بیجینگ تلاش کند، روابطی که در چند سال اخیر فراز و فرود و تنش‌های فراوانی را تجربه کرده است.

روابط واشنگتن و بیجینگ در چند سال اخیر به دلیل اختلاف روی برخی مسایل، از جمله اقتصاد، تجارت، حقوق بشر، امنیت و نفوذ فزایندهٔ چین در منطقه پرتنش بوده است. پس از سفر نانسی پلوسی، رییس پیشین مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان که مایۀ خشم شدید چین شد، بیجنیگ تماس‌ها با مقام‌های امریکایی را در برخی زمینه‌ها به شمول مذاکرات تغییر اقلیم متوقف کرد.