عفو بین الملل: کارگران مهاجر در عربستان سعودی استثمار می‌شوند

سازمان عفو بین المللی روز دوشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) با نشر گزارشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارفور در عربستان سعودی را به استثمار کارگران متهم کرد.

عفو بین الملل گفته است که یافته‌های این سازمان نشان می‌دهد که کارگران مهاجر از سوی مامورین استخدام فریب داده می‌شود، به آنان ساعات بیش از حد کاری داده می‌شود، از رخصتی محروم اند، حقوق شان به درستی حساب نمی‌شود و مجبور ساخته می‌شوند در مسکن‌های محقر زندگی کنند.

کارفور گفته است که در اوایل سال جاری در مورد وضعیت کارگران در عربستان سعودی با سازمان عفو بین المللی صحبت کرده و از شرکت ماجد الفطیم که امور فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارفور را در عربستان به پیش می‌برد، نیز خواسته بود تا در این راستا تحقیق کند.

این شرکت گفت که تحقیقات داخلی این فروشگاه‌ها اکثریت این اتهامات را تایید نکرده، اما می‌خواهد که تحقیقات خارجی را نیز راه اندازی کند.

مارتا شاف، مسوول برنامهٔ حسابدهی شرکت‌ها در سازمان عفو بین الملل، گفت: "کارگران فکر می کردند که دریچه‌ای را به سوی زندگی بهتر باز می کنند، اما در عوض بسیاری از آن‌ها در معرض استثمار و سواستفاده وحشتناک قرار گرفته اند."

او افزود که عدم اقدام کارفور به این معنی است که این فروشگاه‌ زنجیره‌ای نتوانسته است از این رنج کارگران جلوگیری کند؛ رنجی که برای برخی از کارگران قراردادی احتمالاً "کار اجباری از جمله قاچاق انسان" محسوب می‌شود.

عفو بین المللی این گزارش را بر اساس مصاحبه با ۱۷ کارگری که از هند، نیپال و پاکستان برای کار در عربستان سعودی جذب شده بودند، نگاشته است.

عفو بین الملل گفته است که کارفور مسوولیت دارد تا اطمینان حاصل کند که از کارگران سواستفاده نمی‌شود و از شرکت ماجد الفطیم خواست تا با آوردن اصلاحات اطمینان حاصل کند که کارگران هرگز دوباره آسیب نبینند.

در این حال، وزیر منابع بشری عربستان سعودی امروز گفت که حکومت در قبال سواستفاده از کاگران مهاجر، پالیسی عدم تحمل را عملی می‌کند.

این وزارت گفته است: "هر گونه سواستفاده یا استثمار کارگران غیرقابل پذیرش است و ادعاهایی از این مورد به طور همه جانبه توسط مقامات مربوطه بررسی می شود."

این وزارت همچنان گفته است که با کشورهای اصلی کارگران مهاجر نیز در بخش مبارزه با شیوه‌های استخدام نامطلوب مبارزه می‌کند.

شرکت ماجد الفطیم مستقر در دوبی، کم از کم ۵۰۰ فروشگاه کارفور را در ۳۰ کشور شرق میانه، آسیا و افریقا مدیریت می‌کند.

این شرکت سال گذشته عابد خالص ۷۳۵ میلیون دالری را اعلام کرد.