یک شهروند افغانستان به اتهام طراحی یک حمله تروریستی در روز انتخابات امریکا دستگیر شد

وزارت عدلیهٔ ایالات متحده، شام سه شنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان)، گفت که یک شهروند افغانستان مقیم ایالت اوکلاهاما به اتهام طرح حملۀ تروریستی در روز انتخابات پنجم نومبر در امریکا، دستگیر شده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نصیر احمد توحیدی، ۲۷ سال سن دارد و توطیه‌ای را روی دست داشت تا زیر نام گروه دولت اسلامی (داعش) در روز انتخابات حملۀ تروریسی را انجام بدهد.

بر اساس این اعلامیه،‌ توحیدی به اتهام توطیه برای حمایت از داعش و برنامه‌ریزی برای حمله در ایالات متحده دستگیر شده است. او قصد داشت دارایی‌های خانواده‌اش را بفروشد، اعضای خانواده‌اش را به خارج منتقل کند و با استفاده از سلاح و مهمات کلاشینکوف حملهٔ تروریستی را انجام بدهد.

مریک گارلند، لوی سارنوال ایالات متحده، در این اعلامیه گفته است: "ما به مبارزهٔ خود با تهدید دومداری که داعش و حامیانش برای امنیت ملی ایالات متحده ایجاد می کنند، ادامه خواهیم داد."

این اعلامیه از قول کریستوفر ری، رییس ادارهٔ تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) نیز نوشته است که "به نظر می‌رسد که این متهم ظاهراً با انگیزه داعش، برای انجام یک حمله خشونت‌آمیز در روز انتخابات در کشور ما توطیه کرده است."

ری ضمن قدردانی از عملکرد کارمندان امنیتی و استخباراتی کشورش گفت که نقشهٔ توحیدی قبل از اینکه به کسی آسیب برساند، متوقف شد.

این مقامات ایالات متحده همچنین گفته اند که مبارزه با تهدید تروریزم هنوز هم در اولویت قرار دارد.

بر اساس اعلامیهٔ‌ وزارت عدلیه امریکا، توحیدی و همدستش که یک نوجوان است، از طریق فیسبوک می‌خواستند که دارایی‌های خانواده شان را به فروش برسانند. یک منبع محرم به دستور اف‌بی‌آی،‌ با آنان تماس گرفت که آیا کمپیوتر آنان هنوز هم برای فروش است یا نه.

این منبع اف‌بی‌آی متوجه می‌شود که توحیدی و همدستش کمپیوتر را برای کار و بار جدید-خرید و فروش سلاح-نیاز دارند. در نهایت، این تماس سبب می‌شود که توحیدی با منبع محرم اف‌بی‌ای در یک مکان روستایی در ناحیهٔ غربی اوکلاهاما ملاقات کند تا سلاح‌ها را آزمایش کند.

بر اساس این اعلامیه، توحیدی و نوجوان همدستش دو میل کلاشینکوف،‌ ۱۰ شاژور و ۵۰۰ مرمی خریداری کردند. پس از این خریداری سلاح و مهمات و دریافت آن،‌‌ توحیدی و همدستش دستگیر شدند.

در ارتباطات ضبط شده توحیدی ظاهراً گفته است که حمله‌اش برای روز انتخابات برنامه‌ریزی شده بود. او در جریان استجواب پس از دستگیری تایید کرده که هدفش از حمله، جمعیت‌های بزرگ بوده و او و نوجوان همدستش انتظار داشتند به عنوان ''شهید'' جان خود را از دست بدهند.

توحیدی که به توطیه برای حمایت از داعش متهم شده است، در صورت محکومیت ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود. او همچنین به خاطر دریافت سلاح برای استفاده در ارتکاب جرایم فدرال و یا عمل تروریستی به ۱۵ سال زندانی اضافی محکوم شود.