یک مهاجم مسلح دو افسر استخبارات پاکستان را کشت

پولیس پاکستان روز سه‌شنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) گفت که یک مرد مسلح دو افسر استخبارات آن کشور را در بیرون محوطهٔ یک رستوران در شرق آن کشور کشت و خودش فرار کرد.

یک افسر ارشد پولیس در ولسوالی خانیوال ایالت پنجاب گفت این حمله زمانی رخ داد که این دو افسر استخبارت در حال پارک کردن موتر‌شان بودند. تا حالا هیچ فرد و یا گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

اما در ماه ‌های اخیر، تحریک طالبان پاکستان که متحد طالبان افغان است، مسوولیت حملات مرگبار را در پاکستان بر عهده گرفته است.

این افسران به خاطر مسوولیت شان برای دستگیری طالبان پاکستانی و سایر تندروان و همچنین حل قضایا و تحقیقات پیچیده، مشهور بودند. مقامات گفته اند که یکی از این دو افسر استخباراتی، رییس ادارهٔ مبارزه علیه تروریزم ایالتی بود که نقش عمده‌ای در دستگیری طالبان پاکستانی داشت.

تحریک طالبان پاکستان در نومبر ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرده و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌شان راه اندازی کنند.

تحریک طالبان پاکستان یا (TTP) گروه جدا از طالبان افغان است، اما این دو گروه باور‌های مشترک دارند.

کمیتهٔ امنیت ملی‌ پاکستان در نشستی که در آن شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، عاصم منیر، لوی درستیز قوای مسلح، و سایر مقام‌های ارشد آن کشور اشتراک داشتند گفته است که " تحمل در مقابل تروریزم در پاکستان صفر خواهد بود" و تاکید شده است که "دولت با تمام نیرو" در مقابل تندروان برخورد خواهد کرد.

پیش از آن، رانا ثناالله، وزیر داخلهٔ پاکستان، به تاریخ ۲۹ دسمبر ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای با اکسپرس نیوز گفت که اگر کشورش از سوی گروه‌های مانند تحریک طالبان پاکستان تهدید شود، اسلام آباد صلاحیت قانونی دارد تا در مقابل مخفیگاه‌های شورشیان در داخل خاک افغانستان اقدام کند.

ثناالله در پاسخ به پرسشی که اگر طالبان افغان در مقابل مخفیگاه‌های طالبان پاکستانی در داخل افغانستان اقدام نکند، آیا اسلام آباد در مقابل این گروه در داخل خاک افغانستان اقدام خواهد کرد، گفت که در صورت بروز چنین مشکل "ما نخست از افغانستان، ملت مسلمان و برادر خویش می‌خواهیم تا این مخفیگاه‌ها را از بین ببرد و افراد آن را به ما تسلیم کند" اما اگر چنین اتفاق نیافتد، پاکستان اقدام خواهد کرد.

در واکنش به این اظهارات وزیر داخلهٔ‌ پاکستان، وزارت دفاع طالبان به تاریخ اول جنوری (۱۱ جدی) با نشر اعلامیه‌ای هشدار داده گفت که افغانستان "بی‌صاحب نیست" و آماده است از تمامیت ارضی خود دفاع کند.