انفجار در داخل مسجد در بدخشان ده‌ها کشته و زخمی بر جاگذاشت

مقام‌های محلی طالبان در ولایت بدخشان می‌گویند که امروز پنجشنبه هشتم جون (۱۸ جوزا) در مراسم فاتحه مولوی نثار احمد احمدی، معاون والی طالبان در شهر فیض آباد مرکز این ولایت، انفجاری به وقوع پیوسته است.

معزالدین احمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بدخشان به صدای امریکا تایید کرد که در این انفجار صفی‌الله صمیم، فرمانده پیشین پولیس طالبان در ولایت بغلان کشته شده است.

وزارت داخلهٔ حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بر اساس گزارش‌های ابتدایی، در اثر انفجار در داخل مسجد نبوی در شهر فیض‌آباد ۱۱ نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شده است.

نثار احمد احمدی، معاون والی طالبان در بدخشان روز سه شنبه در یک حمله انتحاری در شهر فیض‌آباد با راننده‌اش کشته شد.

به گفتۀ مقامات طالبان در ولایت بدخشان، یک مهاجم انتحاری، موتر مملو از مواد منفجره را در مقابل موتر نثار احمد احمدی، معاون والی این گروه منفجر کرد که در نتیجه معاون والی با راننده‌اش کشته و ده تن دیگر زخمی شدند.

این رویداد ساعت ۸:۱۵ صبح روز سه شنبه ششم جون (۱۶ جوزا) در نزدیکی ریاست محکمۀ این ولایت در شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان به وقوع پیوست.

تاکنون کسی مسوولیت انفجار در مراسم فاتحه را بر عهده نگرفته است. اما داعش مسوولیت حمله روز سه شنبه بر معاون والی بدخشان را بر عهده گرفته است.

واکنش‌ها

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یک پیام تویتر کشته و زخمی شدن غیرنظامیان افغان را در انفجار مسجد در بدخشان "عمیقاً ناراحت کننده" خوانده و آن را محکوم کرده است. یوناما گفته است که این حمله و حملات مشابه اخیر نمایانگر بی اعتنایی کامل به زندگی غیرنظامیان است.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان ضمن محکوم کردن این حمله، آن را خلاف تمام موازین انسانی و اسلامی خوانده است.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان نیز ضمن محکوم کردن حمله بر مسجد نبوی شهر فیض آباد گفته است که "حمله به مساجد و اماکن مذهبی اقدامی مغایر با احکام اسلام و مبانی انسانی است و هیچ توجیهی ندارد."

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، حملات متعددی بر مقامات بلندپایه طالبان در مرکز ولایت بدخشان صورت گرفته است.

به تاریخ ۲۶ دسمبر ۲۰۲۲ (پنجم جدی ۱۴۰۱) بر اثر انفجار مواد منفجره جاسازی شده در یک موتر در نزدیکی فرماندهی امنیه ولایت بدخشان، سه تن به شمول عبدالحق ابوعمر، قوماندان امنیه طالبان در این ولایت کشته شدند و دو تن دیگر زخم برداشتند.

پیش از آن، در نهم مارچ سال روان میلادی (۱۸ حوت ۱۴۰۱)، داوود مزمل، والی طالبان در بلخ، با دو تن دیگر در یک انفجار در دفترش کشته شدند. در آن حمله هفت نفر دیگر زخم برداشتند

داعش مسوولیت حمله بر داوود مزمل را بر عهده گرفت.