درگیری میان جناح‌های متخاصم در سودان سبب کشته شدن دست‌کم ۱۲ غیرنظامی شد

کارمندان صحی هنگام انتقال یک زخمی در منطقهٔ دارفور سودان

درگیری‌ها میان جناح‌های متخاصم در سودان روز یکشنبه ۲۵ جون (چهارم سرطان) سبب کشته شدن دست‌کم ۱۲ غیرنظامی شد.

یک داکتر در دارفور، غرب سودان،‌ به خبرگزاری فرانس پرس گفت که این غیرنظامیان در نیالای دارفور کشته شده اند.

دارفور به دلیل رقابت قدرت میان دو جنرال نظامی شاهد مرگبارترین خشونت‌ها بوده است.

جنگ میان دو جنرال سودانی - عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع - که وارد سومین ماه شد، علاوه بر تلفات سنگین جانی، سبب قطع خدمات ابتدایی، ایجاد فضای بی‌قانونی و آوارگی مردم شده است.

ملل متحد گفته است که خشونت‌ها در دارفور حالا ''جنبهٔ‌ قومی'' به خود گرفته و خشونت‌های در آن کشور رخ می‌دهد که می‌تواند '' جنایت علیه بشریت'' پنداشته شود.

بر اساس گزارش‌‌ها، از آغاز جنگ که به تاریخ ۱۵ اپریل سال روان میلادی شروع شد، نزدیک به ۲۸۰۰ نفر در خرطوم،‌ پایتخت سودان، کشته شده اند. وزارت خارجه ایالات متحده در اواسط ماه جون اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نفر تنها در ال ژنینا کشته شده اند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) نزدیک به دو میلیون جمعیت سودان به دلیل درگیری‌های اخیر بی‌جا شده اند و ۶۰۰ هزار نفر از آن کشور فرار کرده اند.

تا حالا جناح‌های متخاصم سودان چندین‌بار به آتش‌بس موقت و چند روزه توافق کرده اند که در برخی موارد یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.

علاوه بر تلفات جانی و بی‌جا شدن مردم، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۵ میلیون نفر – بیش از ۵۰ درصد جمعیت سودان – نیاز فوری به کمک‌های بشری و محافظت دارند.