لغزش زمین در هند؛ ۱۶ نفر جان باخته و ده‌ها نفر ناپدید اند

عکس آرشیف

کم از کم ۱۶ نفر در اثر لغزش زمین در ایالت مهاراشترا در هند جان باخته و به گفتهٔ مقام‌ها ده‌ها نفر دیگر ناپدید اند.

ادارهٔ ملی مبارزه با آفات طبیعی هند روز پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) گفت که به دلیل تداوم بارندگی که با تهدید جدی لغزش زمین توام است، عملیات نجات در ساحه متوقف شده است.

سانتوش کمار، یکی از اعضای رضاکار تیم‌های نجات می‌گوید که احتمال افزایش تلفات موجود است.

هریش کالسیکار، یک افسر پولیس محلی به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که بیم آن می‌رود که کم از کم ۵۰ نفر در این رویداد جان باخته باشند. او گفت که هنوز هم بارندگی جریان دارد و انتقال وسایط به ساحه مقدور نیست.

مقام‌ها گفتند که با وصف بارندگی و موجودیت لای و گل فراوان که عملیات جستجو را دشوارتر ساخته بود،‌ تیم‌های نجات در روستای دوردست و جنگلی ریگاد به کمک آسیب‌دیدگان شتافتند.

دیوندرا فدناویس، وزیر اعلای ایالت مهاراشترا گفت که کم از کم ۱۰۰۰ نفر در عملیات نجات در این ساحه شرکت داشتند. او گفت که ۷۰ نفر تا کنون نجات داده شده اند.

امیت شاه، وزیر داخلهٔ هند گفته است که اولویت این بود تا مردم از ساحه به جای امن منتقل شوند و زخمی شدگان فوراً زیر درمان قرار گیرند.

هند از آغاز ماه جون به اینسو شاهد باران‌های شدید موسمی است که سیلاب‌ها و لغزش زمین ناشی از آن تا کنون جان ده‌ها نفر را گرفته است.

باران‌های موسمی در هند برای کشت و زراعت، سیرآب کردن دریاها و منابع زیرزمینی مهم تلقی می‌شود، اما همه ساله خسارات و آفات متعددی را نیز به بار می‌آورد.

کارشناسان امور اقلیم می‌گویند که تغییرات اقلیمی سبب تشدید و وخامت اوضاع جوی در سرتاسر جهان شده و احداث بندها، قطع جنگلات و پروژه‌های انکشافی در شماری از کشورها مانند هند به شدت به این وضعیت و هزینهٔ انسانی آن می‌افزاید.