هشدار پوتین: حملهٔ اوکراین بر دستگاه اتمی عواقب فاجعه‌بار خواهد داشت

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، امروز ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) در جریان مکالمهٔ تلیفونی با امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، هشدار داده است که حملات اوکراین بر دستگاه اتمی زاپوریژیا "عواقب فاجعه‌بار" خواهد داشت.

در بیانیهٔ کرملین آمده است که پوتین در جریان صحبت با همتای فرانسوی‌اش به حملات منظم نیروی‌های اوکراینی بر این دستگاه، به شمول ذخایر مواد رایواکتیف آن اشاره کرد.

زاپوریژیا یکی از بزرگترین دستگاه‌های اتمی در اروپا در جریان هفته‌های اخیر در حالی به یک نقطهٔ حساس جنگ مبدل شده که نگرانی‌ها از بروز حادثهٔ هسته‌ای در این ساحه به میان آمده است.

رییس جمهور روسیه گفت که متخصصین روسی برای اطمینان از مصوونیت این دستگاه اقداماتی را روی دست گرفته اند و مسکو آماده است روی حل غیرسیاسی به این معضل با ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی کار کند.

در این حال، رییس جمهور فرانسه به پوتین گفت که اشغال این دستگاه توسط روسیه سبب بروز این خطر شده است.

ریاست جمهوری فرانسه با نشر بیانیه‌ای گفته است که مکرون از پوتین خواست تا تسلیحات خود را از دستگاه اتمی اشغال شدهٔ اوکراین بیرون کند.

ادارهٔ انرژی اتمی اوکراین امروز گفت که آخرین ریکتور زاپوریژیا در پی اقدامات ایمنی،‌ خاموش ساخته شد.

پوتین در جریان این مکالمه همچنان اتهام وارد کرد که نیروهای اوکراینی با استفاده از تسلیحات غربی زیربنا‌های ملکی را در منطقهٔ دونباس هدف قرار می‌دهند.

نیروهای اوکراینی در اوایل ماه جولای عملیات گستردهٔ را راه اندازی کرده و امروز ادعا کردند که تا اکنون حدود ۳۰۰۰ کیلومتر اراضی را دوباره از کنترول نیروهای روسی بیرون کرده اند.