آستن: برای جلوگیری از منازعه میان دو ابرقدرت، از سرگیری دیالوگ با چین یک امر 'ضروری' است

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، هنگام سخنرانی در انستتیوت بین المللی مطالعات استراتیژیک شانگری-لا، سینگاپور

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز شنبه سوم جون (۱۳ جوزا) گفت که از سرگیری دیالوگ با چین یک امر ''ضروری'' است تا از ''سوتفاهمی'' جلوگیری شود که ممکن منجز به منازعه میان دو ابرقدرت شود.

ایالات متحده از لی شانگفو، وزیر دفاع چین، دعوت کرده است تا با همتای امریکایی‌اش در حاشیه نشست دفاعی در سینگاپور دیدار کند، اما پنتاگون گفت که بیجینک این دعوت را نپذیرفت.

یک عضو هیات چین به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که لغو تعزیرات امریکا بر وزیر دفاع چین، پیش شرط چین برای گفتگو با ایالات متحده است.

لوید آستن به تازگی گفته است که ایالات متحده معتقد است که ایجاد یک خط مستقیم ارتباطی با چین به خصوص میان رهبران دفاع و نظامی امریکا و چین بی نهایت مهم است.

آستن گفت: ''به هر اندازه‌ای که بیشتر صحبت کنیم، به همان اندازه از سوتفاهم و محاسبهٔ نادرست جلوگیری می‌کنیم که ممکن سبب بحران و منازعه [میان دو ابرقدرت] شود."

آستن در سخنرانی خود روز شنبه گفت که چین تمایلی به تعامل جدی در مورد ایجاد میکانیزم بهتر برای مدیریت بحران میان نظامیان دو کشور ندارد و این وضعیت مایهٔ نگرانی عمیق واشنگتن است. اما او ابراز امیدواری کرد که این وضعیت به زودی تغییر کند.

لی شانگفو، وزیر دفاع چین که قرار است روز شنبه در نشست دفاعی در سینگاپور سخنرانی کند،‌ در سال ۲۰۱۸ به خاطر خریداری تسلیحات ساخت روسیه هدف تعزیرات ایالات متحده قرار گرفت، اما پنتاگون می‌گوید که این تعزیرات نمی تواند مانع لوید آستن شود تا با همتای چینی اش تعامل کند.

در سال های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف رو به وخامت بوده است.
مناقشه تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت ها به خصوص مسلمانان اویغور در منطقه شین ژیانگ چین، وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ، موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در جنوب آب های چین که چندین کشور در منطقه ادعای مالکیت آنرا دارند از عوامل عمده تیرگی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.