اتریش دیگر مهاجر نمی‌پذیرد

هنوز هم ده ها هزار پناهجو در کشورهای اتحادیۀ اروپایی بی سرنوشت و سرگردان اند

اتریش در صدد آن است تا از پذیرش بیشتر مهاجران تحت برنامۀ اسکان دوبارۀ اتحادیۀ اروپایی، مستثنا قرار گیرد، زیرا به باور مقام‌های آن کشور، سهم منصفانۀ خود را در زمینۀ مهاجرپذیری در جریان بحران مهاجرت به اروپا ادا کرده است.

همزمان با وضع قواعد سختگیرانۀ امنیتی و مهاجرتی از سوی حکومت اتریش، حمایت عامه نیز از مهاجرپذیری کمتر شده است.

کریستیان کرن، صدر اعظم اتریش، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت "باورمندیم که قایل شدن این استثنا برای اتریش که از قبل مکلفیت‌های خود را ادا کرده است، ضروری می‌باشد... هرچه زودتر مکتوبی را در این مورد ارسال کرده و بحث‌ها را در زمینه آغاز می‌کنیم".

براساس برنامۀ دوسالۀ اتحادیۀ اروپایی که در سپتامبر امسال پایان می‌یابد، باید ۱۶۰ هزار پناهجوی جدید در چوکات برنامۀ اسکان دوباره از ایتالیا و یونان که ورودگاه پناهجویان به اتحادیۀ اروپایی است، به کشورهای عضو این اتحادیه جابجا می‌شدند، اما تا کنون کمتر از ۱۴،۵۰۰ پناهجو تحت پوشش این برنامه قرار گرفته است.

اتریش در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰ هزار پناهجوی جدید داشت که بیشتر از یک درصد جمعیت آن کشور را تشکیل می دهد. بیش از یک میلیون پناهجوی جدید در آن سال با عبور از اتریش وارد آلمان شد.

بی میلی اتریش به سهمگیری بیشتر در سیستم اسکان مجدد اتحادیۀ اروپایی، ضربۀ جدیدی به این برنامه است، زیرا از قبل شماری از کشورهای اروپای شرقی به ویژه پولند و هنگری از آن سر باز زده بودند.

در همین حال، دیمیتریس افرامپولوس، کمیشنر اتحادیۀ اروپایی در امور پناهجویان از هنگری خواسته است تا از قواعد آن اتحادیه در زمینۀ پذیرش و رسیدگی به پناهجویان و مهاجران متابعت کند.

قوانین جدید که سر از سه شنبه ۲۸ مارچ در هنگری نافذ شد، به ماموران آن کشور اجازه می‌دهد که همه پناهجویان را در کمپ‌های کانتینری در نزدیکی مرز‌ها متوقف کند، ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشر از این اقدام به شدت انتقاد کرده اند.

این مطلب با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های اسوشتیدپرس و رویترز تهیه شده است.