شیخ حسینه، صدر اعظم پیشین بنگله‌دیش به ارتکاب قتل متهم شد 

شیخ حسینه

یک محکمه در بنگله‌دیش امروز ۱۳ اگست (۲۳ اسد) علیه شیخ حسینه، صدر اعظم پیشین و شش عضو بلند‌پایهٔ حکومت وی، تحقیقات پیرامون یک مورد قتل را آغاز کرد.

این قضیه در ارتباط به کشته شدن یک مرد توسط پولیس در جریان ناآرامی‌ها ماه گذشته است.

مامون میا، وکیل بنگله‌دیشی، گفت که به نمایندگی از یک شهروند این کشور، علیه شیخ حسینه اقامهٔ دعوا ثبت کرده است.

او افزود که محکمهٔ داکه به پولیس دستور داد تا قضیهٔ قتل علیه افراد متهم را بپذیرد و این اقدام تحت قوانین بنگله‌دیش نخستین گام در تحقیقات جنایی است.

در این قضیه، نام‌های اسد زمان خان، وزیر داخلهٔ پیشین، عبیدالقادر،‌ منشی عمومی حزب عوامی لیگ شیخ حسینه و چهار افسر پولیس که توسط حکومت پیشین استخدام شده بودند، نیز شامل است.

این مقامات به مرگ مالک یک فروشگاه مواد غذایی متهم شده اند که به تاریخ ۱۹ جولای در جریان سرکوبی مظاهره کنندگان توسط پولیس به ضرب گلوله کشته شد.

حسینه ۷۶ ساله در جریان تشدید تظاهرات داکه که در آن بیش از ۴۵۰ نفر کشته شدند، توسط هلیکوپتر به هند فرار کرد و هنوز هم در آن کشور به سر می‌برد.

حکومت شیخ حسینه به نقض گستردهٔ حقوق بشری، به شمول کشتار فراقضایی هزاران مخالف سیاسی متهم بود.

شوکت حسین، سرپرست وزارت داخلهٔ بنگله‌دیش امروز گفت که حکومت قصد ندارد فعالیت حزب عوامی لیگ حسینه را ممنوع کند، حزبی که در جنبش آزادی بنگله‌دیش نقش حیاتی بازی کرده است.

او افزود که این حزب می‌تواند در انتخابات آینده اشتراک کند.

پسر شیخ حسینه، ساجیب وازید، مشاور حکومت پیشین، اتهام وارد کرده است که دست‌های خارجی در عقب حمایت از تظاهرات در بنگله‌دیش قرار داشت که به سقوط حکومت انجامید.

کارن ژان پییر، سخنگوی قصر سفید امروز در پاسخ به پرسشی پیرامون مداخله در بنگله‌دیش گفت که ایالات متحده هیچ گونه مداخله در کنارزدن شیخ حسینه نداشته است.

او افزود که هرگونه گزارش یا شایعه در مورد این که گویا حکومت ایالات متحده در این انکشافات دخیل بوده "نادرست" است.