حکومت موقت بنگله‌دیش پاسپورت دپلوماتیک شیخ حسینه را باطل اعلام کرد 

شیخ حسینه، صدر اعظم پیشین بنگله‌دیش

حکومت موقت بنگله‌دیش روز چهارشنبه ۲۲ اگست (اول سنبله) پاسپورت دپلوماتیک شیخ حسینه، صدراعظم مخلوع این کشور، را باطل اعلام کرد.

وزارت داخلهٔ بنگله‌دیش با نشر اعلامیه‌ای گفت: "صدر اعظم پیشین، مشاوران وی، کابینه پیشین و همه اعضای شورای ملی منحل شده به دلیل سمت‌هایی که داشتند واجد شرایط دریافت پاسپورت دپلوماتیک بودند. اگر آن‌ها از سمت‌های برکنار شده اند یا تقاعد کرده اند، پاسپورت‌های دپلوماتیک آنان و همسران شان باید باطل شود."

با اینحال، حکومت موقت بنگله‌دیش گفته است که حسینه و سایر مقامات ارشد حکومت پیشین این کشور می‌توانند برای دریافت پاسپورت عادی درخواست بدهند. اما درخواست‌های آنان باید توسط دو ادارهٔ امنیتی منظور شود.

در پی تظاهرات خشونت‌بار در بنگله‌دیش، شیخ حسینه اوایل ماه گذشته توسط یک هلیکوپتر به هند فرار کرد.

تصمیم جدید حکومت بنگله‌دیش در مورد پاسپورت شیخ حسینه، وی را در یک وضعیت بالقوهٔ بی‌سرنوشتی و هند را نیز منحیث میزبان وی در دوراهی قرار خواهد داد.

این درحالی است که یک تیم ملل متحد به داکه، پایتخت بنگله‌دیش، رسیده است تا در مورد تحقیقات پیرامون اتهامات نقض حقوق بشر در این کشور جنوب آسیا تصمیم بگیرد.

در جریان تظاهرات بنگله‌دیش بیش از ۴۵۰ نفر کشته شدند. اکثریت قربانیان به ضرب گلولهٔ پولیس کشته شده اند.

شیخ حسینه که به یک پایگاه‌ هوایی در نزدیکی دهلی جدید، پایتخت هند، فرار کرد، از متحدان نزدیک نرندرا مودی، صدر اعظم هند، بود و حزب حاکم وی حسینه را بر مخالفان سیاسی‌اش ترجیح می‌دادند.

این در حالی است که هند به رهبر جدید بنگله‌دیش، محمد یونس، پیشنهاد حمایت داده است.

حکومت شیخ حسینه به کشتن فراقضایی و به زندان افگندن مخالفان سیاسی‌اش متهم است.

یک محکمه در بنگله‌دیش به تاریخ ۱۳ اگست (۲۳ اسد) علیه شیخ حسینه و شش عضو بلند‌پایهٔ حکومت وی، تحقیقات پیرامون یک مورد قتل را آغاز کرد.

این قضیه در ارتباط به کشته شدن یک مرد توسط پولیس در جریان ناآرامی‌ها ماه گذشته است.

مامون میا، یک وکیل بنگله‌دیشی، گفت که به نمایندگی از یک شهروند این کشور، علیه شیخ حسینه اقامهٔ دعوا ثبت کرده است.