ملا امام بنگله‌دیشی به اتهام صدور فتوای سنگسار یک زن بازداشت شد

فعالان حقوق بشر در بنگله‌دیش با برپایی تظاهرات خواستار به کیفر رساندن کسانی شده اند که بر این زن فتوای سنگسار را صادر کرده اند

یک روحانی مسلمان و سه بزرگ یک روستا در بنگله‌دیش به اتهام صدور فتوای چوب زدن و سنگسار کردن یک زن جوان مسلمان بازداشت شده اند.

پولیس بنگله‌دیش روز دوشنبه دهم اپریل (۲۱ حمل) گفته که بازداشت شدگان بر حمیده سلطانه، یک زن مسلمان به اتهام "زنا" حکم سنگسار صادر کرده اند.

سلطانه به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که "قربانی یک بی‌عدالتی هولناک" شده است. این زن ۳۰ ساله همچنین گفته است: "به زبان بیان کرده نمی‌توانم که آنان چه کاری در حق من کردند."

بنگله‌دیش کشور واقع در جنوب آسیا با جمعیت عمدتاً مسلمان یک نظام عدلی و قضایی سیکولار دارد و تطبیق احکام شریعت در قضایای جنایی در آن کشور غیرقانونی است.

فتوای سنگسار حمیده سلطانه سبب خشم گروه‌های مدافع حقوق بشر شده و گروه‌های مدافع حقوق زنان و فعالان حقوق بشر خواستار پیگرد عاملان سنگسار این زن جوان شده اند.

فوزیه مسلم، رییس بزرگترین نهاد مدافع حقوق زنان در بنگله‌دیش به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: "آنان مثل مردمان قرون وسطایی عمل کردند."

ذاکر حسین، یک مقام پولیس بنگله‌دیش گفته است که پس از آنکه سلطانه به تاریخ هفتم اپریل علیه ۱۷ نفر اقامهٔ دعوا کرد، پولیس چهار نفر به شمول امام مسجد هبیگنج را بازداشت کرد.

حسین گفت: "پس از اینکه این زن به زنا متهم شد،‌‌ شورای روستا زیر نام قانون شریعت دستور چوب زدن و سنگسار او را صادر کرد."

این مقام پولیس بنگله‌دیش گفته است که انور میا، همسر سلطانه که در عمان کار می‌کند، پس از این رویداد به کشورش برگشته و به گفتهٔ وی "خواستار عدالت برای آنچه است که بر همسرش گذشته است."

چند دهه پیش، شوراهای روستاها در مناطق دوردست و ده نشین بنگله‌دیش، زنان مسلمان متهم به زنا را بر اساس احکام شریعت به مجازات، عمدتاً سنگسار، متهم می‌کردند.

محکمهٔ عالی بنگله‌دیش در سال ۲۰۱۱ به مراجع دینی آن کشور اجازه داد تا در مورد مسایل فتوا صادر کنند اما تطبیق فتوا را در قضایای جنایی و مجازات مجرمان منع اعلام کرد.