بانک انکشاف آسیایی به پاکستان ۲.۵ میلیارد دالر کمک فراهم می‌کند 

کمپ بیجا شدگان سیلاب‌زده در پاکستان

بانک انکشاف آسیایی چهارشنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) اعلام کرد که به پاکستان کمک ۲.۵ میلیارد دالری را در حالی فراهم می‌کند که سیلاب‌های مرگبار و بیماری‌های ناشی از آن از اواسط ماه جون به این طرف در این کشور سبب مرگ حدود ۱۷۰۰ نفر شده است.

پس از کمک دو میلیارد دالری بانک جهانی، معاونت بانک انکشاف آسیایی بزرگترین کمک‌ بلاعوضی پنداشته می‌شود که با پاکستان صورت گرفته است.

وزارت مالیهٔ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفت که یانگ یی، رییس بانک انکشاف آسیایی در پاکستان این کمک را در جریان نشستی با اسحاق دار، وزیر مالیهٔ‌ جدید این کشور اعلام کرد.

پاکستان گفته است که سیلاب‌های مخرب در این کشور سبب کم از کم ۳۰ میلیارد دالر خساره شده است.

این در حالی است که روز گذشته ملل متحد خواهان پنج برابر کمک‌های بیشتر بین المللی به پاکستان شد.

پس از سیلاب‌ها، اکنون پاکستانی‌ها با خطر امراض ناشی از آب آلوده مواجه اند؛ بیماری‌هایی که از ماه جولای تا اکنون جان ۳۵۰ نفر را گرفته است.

پیش از این، اداره هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) هشدار داده بود که حدود ۵.۷ میلیون شهروند پاکستان که از سیلاب‌ها در آن کشور آسیب دیده اند، با بحران جدی کمبود مواد غذایی در طول سه ماه آینده مواجه خواهند بود.

مقام های اداره ملی رسیدگی به آفات طبیعی در پاکستان نیز گزارش داده اند که این سیلاب ها به ۳۳ میلیون نفر آسیب رسانیده است.

بر اساس معلومات این اداره، حدود دو میلیون خانه در اثر این سیلاب ها تخریب و صدها هزار نفر بیجا شده اند.

چندین کشور و ادارات ملل متحد در بیش از ۱۳۱ پرواز کمک‌های اولیه را به پاکستان فرستاده اند، اما شمار زیادی از سیلاب زدگان شکایت دارند که یا کمک‌های بسیار اندک دریافت کرده اند و یا هم در انتظار دریافت کمک‌ها اند.