بلاروس و روسیه بررسی‌ سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را مشترکانه انجام می‌دهند

از راست به چپ، الکساندر لوکاشینکو،‌ رییس جمهور بلاروس، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

بلاروس روز سه‌شنبه هفتم می (۱۸ ثور) اعلام کرد که به دستور رییس جمهور الکساندر لوکاشینکو، اردوی آن کشور بررسی آمادگی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را آغاز کرده است.

بررسی این آمادگی یک روز پس از آن صورت گرفت که وزارت دفاع روسیه پلان خود را مبنی بر تمرینات نظامی که شامل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی می‌شود،‌ اعلام کرد.

بلاروس سلاح‌های هسته‌ای ندارد، اما پس از تشدید جنگ روسیه در اوکراین، این کشور سال گذشته توافق کرد تا میزبان کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی مسکو در قلمرو خود باشد.

لوکاشینکو در ماه اپریل سال روان میلادی گفت که بر اساس توافقی که سال گذشته صورت گرفت، "چندین" سلاح هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس استقرار یافته‌اند.

قبل از این نیز لوکاشینکو به تاریخ ۲۵ دسمبر سال گذشته گفته بود که روسیه انتقال محموله‌های تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را به بلاروس تکمیل کرده است، اقدامی که موجب نگرانی شدید کشور‌های منطقه، به ویژه پولند شده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در ماه جون ۲۰۲۳ اعلام کرد که مسکو بم‌هایی را در بلاروس مستقر کرده تا هشداری برای غرب باشد. بر اساس گزارش‌ها، روسیه میزایل‌های اسکندر را که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد، در بلاروس مستقر کرد.

لوکاشینکوبه نیروهای بلاروس دستور داده است تا چنین تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را بررسی کنند.

در همین حال،‌ ویکتور خرینین، وزیر دفاع بلاروس، گفت که در جریان این بررسی "تمام طیف فعالیت‌ها از پلان‌گذاری گرفته تا آماده سازی و حملات با سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی بررسی خواهد شد."

تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قدرت کمتر تخریبی داشته و در میدان جنگ بر ضد نیروهای طرف مقابل کار گرفته می‌شوند. حالانکه کلاهک‌های هسته‌ای قدرت تخریب گسترده داشته و می‌تواند یک شهر را به کلی نابود کند.

پس از آنکه روسیه اعلام کرد تهدیداتی از سوی بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده در برابر آن کشور وجود دارد، مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که در جریان تمرینات نظامی، استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را نیز استفاده خواهد کرد.

در همین حال، یک سخنگوی استخبارات نظامی اوکراین گفته است که کیف به این تمرینات تهدید‌آمیز عادت کرده است زیرا "باج گیری هسته‌ای یک روش ثابت رژیم پوتین است."

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پیشین، این نخستین بار است که تسلیحات هسته‌ای در خارج از روسیه مستقر شده اند.

قبل از آن، پوتین در ماه فبروری سال گذشته مشارکت روسیه را در پیمان "آغاز جدید - New Start" با ایالات متحده که آخرین پیمان استراتیژیک کاهش تسلیحات میان دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان است، به حالت تعلیق در آورد.

کشور‌های غربی به شمول اعضای ناتو تصمیم روسیه مبنی بر استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس را محکوم کرده و آنرا "خطرناک و غیرمسوولانه" خوانده اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.