وزیر کابینۀ جنگ اسراییل استعفا کرد

بنی گنتز، وزیر کابینه جنگ اسراییل

بنی گنتز، وزیر کابینۀ جنگ اسراییل، روز یکشنبه نهم جون (۲۰ جوزا) از حکومت زیر رهبری بنیامین نتنیاهو استعفا کرد، اقدامی که فشار داخلی بر صدراعظم آن کشور را در حالی افزایش داد که جنگ در نوار غزه جریان دارد.

انتظار نمی‌رود که استعفای گنتز موجب از هم پاشی حکومت ایتلافی اسراییل شود که متشکل از احزاب مذهبی و ملی‌گرای افراطی است. اما کناره گیری وی نخستین ضربه عمده سیاسی به جنگ صدراعظم نتنیاهو در نوار غزه پنداشته می‌شود که در اکتوبر سال گذشته در پی حملات حماس بر جنوب آغاز شد.

شماری از کارشناسان می‌گویند که نتنیاهو حالا بیشتر متکی به شرکای راست افراطی خود خواهد بود. به تعقیب استعفای گنتز، گادی آیزنکوت، لوی درستیز پیشین اسراییل، نیز از کابینۀ جنگ اسراییل کنارگیری کرد. آیزنکوت و گنتز پس از حملهٔ هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل، با کابینهٔ جنگ این کشور یکجا شدند.

پس از استعفای این دو عضو کابینه جنگ، حالا این کابینه فقط سه عضو دارد که در مورد جنگ نوار غزه تصمیم می‌گیرند.

گنتز روز یکشنبه هنگام اعلام استعفای خود گفت: ''نتنیاهو مانع پیشرفت و پیروزی واقعی ما می‌شود. به همین دلیل است که امروز با دل ناخواسته حکومت اضطراری را ترک می کنیم.''

او در ادامه گفت که از نتنیاهو می‌خواهد تا تاریخ انتخابات اسراییل را مشخص کند و خطاب به صدراعظم کشورش گفت: ''نگذارید مردم ما از هم پاشیده شوند.''

دقایقی پس از استعفای گنتز، نتنیاهو در واکنش به این اقدام به این عضو پیشین کابینه جنگ اسراییل گفت: ''بنی، این زمان ترک جنگ نیست--این زمان یکجا شدن با نیروها است.''

نتنیاهو همچنین در یک پیام ایکس نوشته است که ''اسراییل در چندین جبهه برای موجودیت خود درگیر جنگ است''.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و بزالل اسموتریچ، وزیر مالیه اسراییل، که هر دو شرکای راست افراطی کابینه جنگ اسراییل هستند، نیز به اسرع وقت به استعفای گنتز پاسخ دادند. آنان با انتقاد از گنتز گفته‌اند که استعفا در هنگام جنگ و زمانی که گروگان‌ها هنوز هم در اسارت حماس به سر‌ می‌برند، یک اقدام نامناسب است.

در همین حال، گروه موسوم به انجمن کمپاین گروگان‌ها و خانواده‌های اسراییلی‌های ناپدید شده، نیز به استعفای گنتز واکنش داد و گفت که آن کشور "رهبرانی را که گروگان‌ها را رها کرده اند نمی بخشد".

گنتز از خانواده‌های گروگان‌های اسراییلی عذرخواهی کرد و گفت که کابینه جنگ در قسمت آزادی گروگان‌ها با شکست مواجه شده است.

نتنیاهو روز شنبه پس از آنکه نیروهای کشورش چهار گروگان اسراییلی را از نزد گروه حماس آزاد کردند، از گنتز خواست تا استعفا نکند.

در صورتی که حکومت نتنیاهو سقوط کند و انتخابات زود هنگام برگزار شود، گنتز که روز یکشنبه ۶۵ ساله شد، به عنوان یکی از افراد مورد نظر برای تشکیل حکومت ایتلافی اسراییل پنداشته می‌شود.

پیش از این گنتز تهدید کرده بود که در صورت عدم تصویب طرح جدیدی در سه هفته دیگر برای جنگ غزه، از سمت‌اش کنارگیری خواهد کرد.

گنتز، طرح شش ماده‌ای را ارایه کرده که شامل بازگشت گروگان‌ها، پایان دادن به حکومت حماس، غیرنظامی کردن نوار غزه و ایجاد یک اداره بین‌المللی برای امور غیرنظامی با همکاری امریکا، اروپا، کشورهای عربی و فلسطین است.

این طرح همچنین از تلاش ها برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی و گسترش خدمت نظامی به همه اسراییلی‌ها حمایت می کند.

گنتز در آن زمان گفت که دستیابی به این اهداف آسان نخواهد بود، اما به گفته‌ او، با تعریف واضح و جسورانه اهداف می‌توان مسیر طولانی به سمت قله را انتخاب کرد. او همچنین با اشاره به صحبت‌هایش با رهبران جهان و عرب گفت که می‌داند اهداف استراتیژیک مورد نظر او قابل دستیابی هستند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.