بایدن: ۱۱ امریکایی در حملات حماس بر اسراییل کشته شده اند

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه نهم اکتوبر (۱۷ میزان) تایید کرد که در حملات حماس بر اسراییل،‌ دست‌کم ۱۱ شهروند امریکا نیز کشته شده اند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای از قول بایدن نوشته است: ''متاسفانه ما حالا می‌دانیم که دست‌کم ۱۱ امریکایی در میان کشته شدگان استند که بسیاری آنان خانهٔ دوم خود را در اسراییل ایجاد کرده بودند."

در این اعلامیه همچنین آمده است که حکومت ایالات متحده می‌داند که شماری از شهروندان امریکا هنوز هم ناپدید اند و واشنگتن با مقامات اسراییلی کار می‌کند تا در مورد محل بود و باش آنان اطلاع حاصل کند.

بایدن در این اعلامیه تاکید کرد که مصوونیت شهروندان کشورش نه تنها در داخل، بلکه در خارج از ایالات متحده نیز در اولویت کاری‌اش منحیث رییس جمهور ایالات متحده قرار دارد.

در اعلامیهٔ قصر سفید آمده است که مقامات حکومت امریکا با همتایان اسراییلی شان یکجا کار می‌کنند تا به بحران گروگان‌گیری توسط گروه حماس رسیدگی شود و شریک ساختن معلومات استخباراتی یکی از همکاری‌ها میان دو کشور می‌باشد.

حکومت امریکا به آنعده از شهروندان ایالات متحده که خواهان ترک اسراییل استند، گفته است که آماده است برایشان خدمات قونسلی ارایه کرده و‌ آنان را از هشدار‌های امنیتی با خبر کند. به گفته‌ٔ مقامات ایالات متحده، پس از حملات حماس بر اسراییل، احتمالاََ شماری از شهروندان امریکا توسط این گروه اختطاف شده اند.

حملات حماس بر اسراییل کم و بیش ۸۰۰ کشته برجا گذاشته است که شامل شهروندان خارجی از کشور‌های مختلف جهان می‌شود، اما اکثر کشته شدگان را شهروندان اسراییل تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن، تندروان حماس بیش از صد نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را اختطاف کرده اند.

بسیاری از شهروندان خارجی که در حملات حماس کشته شده اند، در یک فیستیوال موسیقی اشتراک کرده بودند که در صحرای جنوب اسراییل برگزار شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس،‌ در این حملات تا حالا کشته شدن بیش از ۳۰ شهروند خارجی به شمول شهروندان تایلند،‌ نیپال، ارجنتاین،‌ فرانسه،‌ روسیه، بریتانیا و کانادا تایید شده است. شماری از شهروندان این کشور زخمی، ناپدید و یا هم اختطاف شده اند.