بایدن: جنگ اوکراین یک تنش دراز مدت خواهد بود

جو بایدن، رییس ‌جمهور ایالات متحده امریکا با اشاره به پیشرفت نیروهای اوکراینی در جنگ علیه روسیه گفت که این نبرد یک تنش دراز مدت خواهد بود.

آقای بایدن روز روز سه شنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در پاسخ به این پرسش که آیا پیشرفت‌های اخیر نقطۀ عطف و تحول در جنگ اوکراین خواهد بود، به خبرنگاران گفت: "این پرسش غیرقابل پاسخ است. پاسخ به آن مشکل است. واضح است که اوکراینی ها در جنگ پیشرفت قابل توجهی داشته اند. فکر می‌کنم که این یک تنش طولانی مدت خواهد بود".

رهبران جهان به شمول رییس جمهور بایدن، در مورد حمله اوکراینی‌ها بر مناطق شمال اوکراین که باعث عقب راندن نیروهای روسیه شد، مراقب بوده اند تا پیروزی زود هنگام اعلام نکنند.

آغاز عملیات متقابل اوکراینی‌ها در روزهای اخیر، بزرگترین تغییرات را از رهگذر کنترول اراضی در جنگ اوکراین ایجاد کرده است، جنگی که به پایان ماه هفتم خود نزدیک می‌شود.

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از موضع روسیه در قبال تهاجم بر اوکراین دفاع کرده و در صحبت با خبرنگاران گفت که مفکوره پیوستن اوکراین به ناتو "تهدید اصلی" برای روسیه است و به همین لحاظ روسیه برای تضمین امنیت و منافع ملی کشور بر اهمیت و نیاز فوری ادامۀ این مبارزه تاکید دارد.

پیام رهبر مسیحیان

در همین حال، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، روز چهارشنبه در پیام خود به رهبران مسیحی و مذاهب دیگر در روسیه گفت که دین هرگز نباید برای توجیه کارهای به گفته او "شیطانی" در جنگ مورد استفاده قرار گیرد و افزود که خداوند هرگز نباید گروگان تشنگی انسان برای رسیدن به قدرت باشد.

پاپ فرانسیس گفت: "ما به داشتن دین نیاز داریم تا به تشنگی جهانی برای صلح و تشنگی بی نهایتی که در دل هر زن و مرد برای صلح است پاسخ دهیم".

در پس زمینۀ تهاجم روسیه به اوکراین، پاپ فرانسیس یک کنفرانس بین ادیان را در قزاقستان به هدف متحد شدن هیات‌ها در محکوم کردن جنگ افتتاح کرد.

در میان اشتراک کننده گان، ۸۰ امام جماعت، ریش سفیدان، خاخام‌ها و مفتی‌ها و متروپولیتن انتونی، مسوول روابط خارجی کلیسای اورتودوکس روسیه، که قاطعانه از تهاجم روسیه بر اوکراین حمایت کرده است، حضور داشتند.

قرار بود اسقف اعظم کریل، رییس کلیسای اورتودوکس، در این گردهمایی اشتراک کند اما او ماه گذشته اشتراک اش را لغو کرد.

پاپ فرانسیس در اظهارات خود به روسیه یا اوکراین اشاره ای نکرد.

از سوی دیگر، صدر اعظم آسترالیا روز چهارشنبه به رییس جمهور چین پیشنهاد کرد که در دیدار خود با همتای روسی اش در ا.زبیکستان به او یادآوری کند که رهبران جهان باید از حاکمیت قانون در جهان حمایت کنند – امری که ولادیمیر پوتین با حمله به اوکراین آن را نقض کرده است.

انتونی البانیز در این پیام گفته است: "وقتی صحبت از روسیه به میان می‌آید، چیزی که من می‌خواهم ببینم این است که هر کسی که با ولادیمیر پوتین ملاقات می‌کند، تعهدی را که رهبران بین‌المللی دارند که باید از قوانین بین‌المللی و حقوق حمایت کنند، به او یادآوری می‌کند. حمله روسیه به اوکراین نقض آن قوانین است".

آقای البانیز همچنین از ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین و مردمش به دلیل "مبارزۀ شجاعانۀ" آنان علیه روسیه و علیه تهاجم روسیه قدردانی کرد و تاکید کرد که مبارزه الهام بخش آنها به نفع همه کسانی است که به یک روند منظم جهانی و اراده بین المللی باور دارند.