ادارۀ بایدن ۳۴هزار ویزه خاص مهاجرتی را به افغان‌ها صادر کرده است 

SIV

سفارت ایالات متحده برای افغانستان که امورش را از قطر پیش می‌برد، می‌گوید که از آغاز کار اداره بایدن تا اگست امسال، ۳۴هزار ویزه خاص مهاجرتی برای افغان‌ها صادر شده است.

این سفارت تاوقت جمعه ۲۵ اگست (سوم سنبله) در شبکه ایکس نوشت که این روند را ماموران کنسولی ایالات متحده در سراسر جهان پیش برده اند.

سفارت ایالات متحده برای افغانستان گفته است: "ایالات متحده کمک به افغان‌هایی که در کنار ما کار می‌کردند، متعهد باقی می‌ماند. کار ما متوقف نخواهد شد. به همکاری خویش ادامه می‌دهیم."

بر اساس آمار وزارت خارجهٔ ایالات متحده، بیش از ۱۵۲ هزار شهروند افغان که با نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان کار کرده بودند، برای دریافت ویزهٔ خاص مهاجرت به ایالات متحده درخواست داده اند.

بر اساس آمار،‌ هنوز هم ۱۷ هزار ویزهٔ مرکب فامیلی برای متقاضیان برنامه خاص مهاجرت به امریکا باقی مانده است.

برخی قانونگذاران امریکایی طرحی را پیشنهاد کرده اند که ۲۰ هزار ویزهٔ خاص مهاجرت به امریکا تا سال ۲۰۲۹ برای افغان‌های واجد شرایط در نظر گرفته شود.

اما مجلس نمایندگان ایالات متحده در ماه جولای تمویل برنامه خاص مهاجرت خاص افغان‌ها با امریکا را بودجهٔ دفاعی سالانهٔ این کشور شامل نکرد.

قصر سفید گفته است که با بخش‌هایی از این طرح، از جمله عدم تخصیص به برنامهٔ ویزهٔ خاص مهاجرت افغان‌ها (SIV) به ایالات متحده، مخالف است.

با‌ آنکه ادارهٔ‌ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از برنامهٔ SIV حمایت کرده است،‌ طرح بودجه که از سوی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا تصویب شده است،‌ نه سقف ۲۰ هزار ویزهٔ مهاجرت خاص برای افغان را تا سال مالی ۲۰۲۴ افزایش داده و نه این برنامه را که در ۳۱ دسمبر ۲۰۲۴ پایان می‌یابد، تمدید کرده است.

کانگرس ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ میلادی لایحهٔ حفاظت از متحدان افغان را تصویب کرد که این اقدام شرایط را برای تطبیق برنامهٔ SIV مساعد کرد. بر اساس این برنامه،‌ ترجمان‌های افغان که برای نظامیان ایالات متحده و یا برای حکومت امریکا کار می‌کردند، می‌توانند برای اقامت دایمی امریکا یا گرین کارت درخواست بدهند.

از سال ۲۰۰۹ تا اکنون ۱۰۰ هزار افغان همراه با خانواده‌های شان از ویزهٔ خاص مهاجرت به ایالات متحده امریکا آمده اند. اما اگر طرح جدید بودجهٔ دفاع ایالات متحده این برنامه را تمدید نکند،‌ پس از دسمبر ۲۰۲۴ میلادی، این روند متوقف خواهد شد.

این در حالی است که یک سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده تایید کرد که پروازهای اسکان مجدد افغان‌ها "از اواسط جون به اینسو" متوقف شده است، اما ابراز امیدواری کرد که این پروازها به زودی از سرگرفته خواهد شد. او به دلیل حساسیت عملیاتی از ارایهٔ جزییات بیشتر خودداری کرد.

مقام‌های دست اندر کار در عملیات اسکان مجدد افغان‌های واجد شرایط به امریکا، توضیحات متفاوت در مورد توقف پروازها از کابل داده اند. یک منبع که نخواست نامش فاش شود،‌ به صدای امریکا گفت که طالبان به دلیل مخالفت‌های درونی شان این پروازها را متوقف کرده اند.

هرچند،‌ ذبیح‌الله مجاهد،‌ سخنگوی حکومت طالبان، گفت که از وضع کدام محدودیت بر پروازهای اسکان مجدد افغان‌ها آگاهی ندارد.

یک منبع دیگر که نخواست نامش در گزارش ذکر شود،‌ به صدای امریکا گفت که ایالات متحده این پروازها را متوقف کرده است، زیرا به گفتهٔ‌ او، رهبران طالبان از این پروازهای چارتر شده سود می‌بردند که احتمالاً‌ تحریم‌های اقتصادی امریکا بر طالبان را نقض می‌کند.