بایدن:‌ حملهٔ حماس 'محض شیطانی' بود؛ امریکا در کنار اسراییل ایستاده است

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز سه‌شنبه ۱۰ اکتوبر (۱۸ میزان) بار دیگر حملات حماس بر اسراییل را محکوم کرد و آن را ''یک عمل محض شیطانی'' خواند.

بایدن در قصر سفید به خبرنگاران گفت که در حملات روز شنبه حماس بیش از ۱۰۰۰ نفر به شمول ۱۴ شهروند ایالات متحده کشته شدند و تاکید کرد که امریکا هر کمکی که اسراییل به آن نیاز داشته باشد، فراهم خواهد کرد.

رییس جمهور بایدن افزود:‌ "ما باید کاملا شفاف باشیم. ما در کنار اسراییل ایستاده ایم. ما در کنار اسراییل ایستاده ایم. و ما مطمین خواهیم شد که اسراییل آنچه را که برای محافظت از شهروندانش، دفاع از خود و پاسخ به این حمله نیاز دارد، در اختیار دارد."

بایدن در ادامه گفت:‌ " هیچ توجیهی برای اعمال تروریزم وجود ندارد. هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. حماس از حق مردم فلسطین برای کرامت و تعیین سرنوشت دفاع نمی کند. هدف اعلام شده آن نابودی کشور اسراییل و کشتار یهودیان است."

رییس جمهور بایدن همچنین نگرانی خود را در مورد آنعده از شهروندان امریکا بیان کرد که حماس آنان را گروگان گرفته است، اما مشخص نکرد که چه تعداد امریکایی را حماس گروگان گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حماس بیش از ۱۰۰ نفر به شمول زنان و کودکان را در جریان حمله بر اسراییل گروگان گرفته و آنان را به غزه انتقال داده است.

بایدن گفت:‌ ''به معنی واقعی کلمه می‌گویم لحظاتی در زندگی وجود دارد که شرارت خالص و مطلق در جهان راه اندازی می‌شود. مردم اسراییل در آخر هفته چنین لحظه‌ای را تجربه کردند."

بایدن گفت گزارش‌هایی وجود دارد که ''والدین‌ سلاخی شدند؛‌ نوزادان،‌ همه اعضای خانواده‌ها کشته شدند؛‌ بر زنان حمله و تجاوز جنسی صورت گرفت'' و به گفتهٔ وی، گروه حماس به خاطر این اعمال‌اش در اسراییل ''رژه'' رفت.

بایدن همچنین گفت که حماس تهدید کرده تا گروگان‌ها به شمول بازماندگان هلوکاست را بکشد، تهدیدی که به گفتهٔ رییس جمهور امریکا تخطی از ''هرگونه قانون اخلاقی بشری است."

رییس جمهور ایالات متحده عملکرد حماس را وحشت خواند و گفت که اعمال این گروه "تشنه به خون" یاد‌آورندهٔ "شنیع ترین اقداماتی است که داعش انجام داده است.''

بایدن حملات حماس بر اسراییل را عمل ''تروریستی'' خواند و گفت که این وضعیت ''متاسفانه برای مردم یهود چیزی نو نیست."

رییس جمهور بایدن افزود که حملات حماس بر اسراییل ''خاطرات یهودستیزی و نسل کشی یهودیان'' را دو باره تازه کرد.

حماس از حمایت ایران و حزب الله لبنان برخوردار است و پس از حملات این گروه بر اسراییل، مقامات تهران و حزب‌الله لبنان از این حمله ستایش کردند.

بایدن بدون ذکر نام ایران و حزب الله لبنان به کشور‌ها و سازمان‌هایی که می‌خواهند از وضعیت پیش‌ آمده بهره‌برداری کنند، گفت که برای آنان ''یک کلمه پیام واضح'' دارد و آن اینکه به چنین کار مبادرت ''نکنید.''

از آغاز منازعه میان اسراییل و فلسطین که ۷۵ سال از آن سپری می‌شود، اسراییل روز سه‌شنبه شدیدترین حملات هوایی خود را بر غزه انجام داد و تمام مناطق نوار غزه را که زیر کنترول حماس است، آماج حمله قرارداده و ویران کرد.

این حملات در حالی صورت گرفت که حماس یک روز پیش گفت هر زمانیکه اسراییل بدون هشدار غیرنظامیان را در غزه هدف حملات قرار بدهد، جنگجویان این گروه در مقابل هر خانه‌ای که بدون هشدار هدف حمله قرار می‌گیرد، یک گروگان را خواهند کشت.