بایدن: قصد دارم در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بار دیگر رقابت کنم

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۲۱ اکتوبر (۲۹ میزان) گفت که "قصد" دارد برای احراز مجدد کرسی ریاست جمهوری امریکا در انتخابات سال ۲۰۲۴ رقابت کند.

آقای بایدن در مصاحبه با شبکهٔ ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: "من تصمیم رسمی نگرفته ام اما قصد دارم که دوباره رقابت کنم و وقت داریم که این تصمیم را بگیریم. "

آقای بایدن که مسن‌ترین رییس جمهور امریکا است، ۸۰مین سالروز تولد خود را ماه آینده تجلیل خواهد کرد. در صورت انتخاب مجدد، تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری خود ۸۶ ساله خواهد شد.

رییس جمهور بایدن در پاسخ به این سوال که بانوی نخست که صدای قدرتمند در قصر سفید پنداشته می‌شود، در مورد چه نظری دارد، گفت: "داکتر بایدن، همسرم، فکر می‌کند که کارهای که ما انجام می‌دهیم بسیار مهم اند و من نباید آن را رها کنم."

او گفت که اگر پسرش، بیو بایدن که در سال ۲۰۱۵ درگذشت، زنده می‌بود نظر به اینکه "حریف‌اش چه کسی است" برای رقابت مجدد سفارش می‌کرد.

بایدن گفت که "اگر آن‌ها دیدگاهی مخالفی نسبت به آنچه که من معتقدم دموکراسی است و برای امریکایی‌های عام خوب است، داشته باشند"، پس پسرم می‌گفت "پدر، شما مسوولیت دارید".

آقای بایدن دلیل اینکه چرا به صراحت تصمیم خود مبنی بر رقابت مجدد را اعلام نمی‌کند، گفت که اگر چنین کند وضعیت حقوقی او تغییر می‌کند و افزود: "وقتی این تصمیم را بگیرم مجموعه‌ای از مقررات اجرایی می‌شوند و از آن لحظه باید با خودم به عنوان یک کاندید رفتار کنم. "

گمانه زنی‌های زیادی وجود دارد که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که با چالش‌های حقوقی متعددی مواجه است، در انتخابات سال ۲۰۲۴ رقابت کند.

آقای بایدن گفت که تلاش ترمپ برای بازگشت به قصر سفید ممکن انگیزه رقابت مجدد او برای احراز کرسی ریاست جمهوری باشد.