بایدن: زمان پایان جنگ در غزه و رهایی گروگانان فرارسیده است

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه ۱۷ اکتوبر (۲۶ میزان) پس از تایید کشته شدن یحیا سنوار، رهبر گروه حماس، گفت که به منظور افزایش فشار برای توافق آتش‌بس در غزه، وزیر خارجهٔ ایالات متحده را به اسراییل می‌فرستد.

رییس جمهوربایدن پس از رسیدن به آلمان گفت که انتونی بلینکن در مدت چهار یا پنج روز آینده به اسراییل سفر خواهد کرد.

او افزود: "زمان پایان این جنگ و برگشت دادن گروگان‌ها به خانه‌های شان، فرارسیده است. بنابراین، این کاری است که ما آماده انجام آن استیم."

پیش از این، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، در یک پیام ویدیویی کشته شدن رهبر حماس را تایید کرد.

اردوی اسراییل گفته است که سنوار روز گذشته در کمپ تل سلطان شهر رفح توسط نیروهای این کشور، کشته شد.

جو بایدن، از مرگ سنوار به‌عنوان یک "روز خوب" برای جهان استقبال کرد و گفت که این امر مانع اصلی آتش‌بس غزه و معامله رهایی گروگان‌ها را از میان برداشت.

رییس جمهور بایدن گفت که فرصت یک راه حل سیاسی که آینده بهتری را برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها فراهم می‌کند، مساعد شده است.

واکنش رهبران جهان

انالینا بیربوک، وزیر خارجهٔ آلمان، سنوار را یک "قاتل ظالم و یک تروریست" خواند و از حماس خواست تا فوراً گروگانان را رها کرده و سلاح‌اش را به زمین بگذارد.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، نیز خواهان رهایی گروگانان شده و گفت که یحیا سنوار مسوول اصلی "حملات تروریستی و اعمال وحشیانهٔ هفتم اکتوبر" بر اسراییل بود.

مکرون گفت که "ما باید از این فرصت برای آزادی همه گروگان‌ها و پایان دادن به جنگ استفاده کنیم" و "به عملیات نظامی [اسراییل] پایان دهیم".

در همین حال، کییر استارمر، صدر اعظم بریتانیا، نیز ضمن تقاضا برای رهایی گروگانان گفت که کشوراش مرگ رهبر حماس را "عزاداری" نخواهد کرد.

اوافزود که سنوار طراح اصلی روز مرگبار هفتم اکتوبر سال ۲۰۲۳ در تاریخ اسراییل بود.

جورجیا میلونی، صدر اعظم ایتالیا، نیز گفت که مرگ سنوار راه را برای یک فصل تازه در تنش مرگبار غزه گشوده است.

او با نشر اعلامیه‌‌ای گفت: "مسوول حملات هفتم اکتوبر، بیش از این وجود ندارد: من معتقدم که مرحلهٔ تازه باید آغاز شود: زمان آن فرا رسیده است که گروگان فرواً رها شوند و آتش‌بس به گونهٔ فوری اعلام و بازسازی غزه آغاز شود."

باشندگان غزه

شماری از باشندگان غزه گفته اند که توقع نداشتند سنوار به این گونه کشته شود، اما حال که کشته است، اسراییل باید جنگ را خاتمه بخشد.

مومن ابو وسیم ۲۲ ساله گفت: "نتنیاهو بیش از این هیج بهانه برای ادامهٔ این جنگ نابود کننده ندارد."

بر اساس معلومات ملل متحد، جنگ در غزه، اکثریت باشندگان آنرا مجبور به ترک منازل شان کرد و این افراد اکنون دومین زمستان را در زیر خیمه‌ها سپری خواهند کرد.

شادی نوفل ابو ماهر ۲۳ ساله گفت: "ما خسته شده ایم، جنگ به درازا کشید و همه چیز ما را گرفت." او اظهار امیدواری کرد که جهان اکنون مداخله کند و جنگ را پایان بخشد.

این در حالی است که گروه حزب الله لبنان گفته است که مرحلهٔ جدید "تشدید کننده‌ای" را در جنگ اسراییل، آغاز می‌کند.

پس از حملهٔ سال گذشته حماس بر اسراییل، تل ابیب با حزب الله لبنان نیز درگیر جنگ بود و در این اواخر این درگیری تشدید شده است.

به دنبال حملۀ گروه حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس شد، نظامیان اسراییلی درگیر جنگ شدید با این گروه در غزه اند.

وزارت صحت غزه بدون تفکیک جنگجویان از غیرنظامیان گفته است که تا کنون ۴۲۴۳۸ نفر در اثر حملات هوایی و زمینی اسراییل در غزه کشته شده و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، تعهد کرده است که گروه حماس را به کلی نابود خواهد کرد.