ادارهٔ بایدن قصد دارد دیوار مرزی را در مناطق خاصی از تگزاس گسترش دهد

عکس- آرشیف

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، روز پنجشنبه، پنجم اکتوبر(۱۳میزان) در یک نشست خبری در قصر سفید، اعلام کرد که دیوار مرزی در برخی از نقاط ایالت تگزاس را که در ماه‌های اخیر محل ورود تعداد زیادی از پناهندگان بوده است، گسترش می‌دهد.

رییس جمهور بایدن در حالی از گسترش دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکسیکو خبر میدهد، که در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفته بود که "هیچ پولی از مالیه دهندگان امریکایی برای ساختن دیوارهای مرزی مصرف نخواهد شد" و تمامی منابع مالی و نیروی انسانی که به این طرح اختصاص یافته است، مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

اما در حال حاضر، اداره بایدن استدلال می‌کند، بودجه‌ای که برای اعمار دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکسیکو که در دوره ریاست‌ جمهوری دونالد ترمپ تخصیص داده شده بود، باید مصرف شود.

اعمار دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکسیکو یکی از مهم ترین وعده‌های کمپاین انتخاباتی دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، بود.

بایدن به خبرنگاران در قصر سفید گفت: "باید از پولی که برای [ساختن دیوار در مرز با مکسیکو] تخصیص داده شده، استفاده شود. من نمی توانم جلوی آن را بگیرم".

رییس جمهور ایالات متحده افزود، این بودجه توسط کانگرس امریکا در دوران ترمپ در سال ۲۰۱۹ برای ساختن دیوار در مرز در نظر گرفته شده بود و از آن زمان، قانونگذاران درخواست او را برای تخصیص مجدد این بودجه رد کردند.

بخش جدید دیوار در قسمت "ریو گراند والی" بین مرز ایالات متحده و مکسیکو ساخته می شود، جایی که بیش از ۲۴۵هزار پناهنده در سال مالی جاری سعی کرده اند وارد امریکا شوند.

از سوی دیگر، الیهاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی امریکا، می‌گوید که حکومت کدام پالیسی تازه‌ای درمورد گسترش دیوار مرزی ندارد.

در عین حال رییس جمهور مکسیکو نیز این اقدام را "گام به عقب" خوانده است.

افزایش تعداد پناهندگان به امریکا فشار زیادی را نه تنها بر ایالت‌های جنوبی امریکا، بلکه بر ایالت‌های شمالی نیز وارد کرده است.

اخیراً، پس از ورود هزاران پناهجو در عرض چند روز، شاروال منطقهٔ ایگل پاس ایالت تگزاس، به خاطر سرازیر شدن موجی از پناهجویان حالت اضطراری را در این شهر اعلام کرد.

در عین حال، موضوع مهاجرت غیرقانونی به ایالات متحده به یک درد سر سیاسی بزرگ برای اداره رییس جمهور بایدن تبدیل شده است. حزب مخالف جمهوریخواه اداره کنونی ایالات متحده را به داشتن پالیسی‌های ضعیف مرزی متهم کرده است.

مسایل مرزی و مهاجرت غیرقانونی همچنین باعث عدم اطمینان در مورد کمک‌های ایالات متحده به اوکراین شده است، زیرا شماری از جمهوریخواهان از تصویب بودجه خودداری کرده و می گویند که اگر رییس جمهور بایدن اقدامات را در مورد موضوع مهاجرت انجام ندهد، بودجه را تصویب نخواهند کرد.

در همین حال، برخی از دموکرات‌ها، از جمله الکساندریا اوکاسیو کورتز، یکی از نمایندگان حزب دموکرات در مجلس نمایندگان ایالات متحده از تصمیم گسترش دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکسیکو انتقاد کرده اند.