جنجال قرضه حکومت امریکا؛ بایدن با رهبران جمهوری‌خواه دیدار می‌کند

جو بایدن، رییس جمهور امریکا با رهبران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده دیدار خواهد کرد تا برای جنجال‌های موجود دربارۀ میزان قرضه‌های حکومت امریکا راه حلی پیدا شود.

این نشست قرار است روز سه شنبه نهم می (۱۹ ثور) به وقت واشنگتن در کاخ سفید برگزار شود. کیون مک‌کارتی، رییس مجلس نمایندگان و میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا، به این نشست دعوت شده اند.

میزان قرضه ملی ایالات متحده در حال حاضر ۳۱.۴ تریلیون دالر است و در چند سال اخیر به موضوع بحث‌برانگیز تبدیل شده است.

رییس جمهور بایدن از کانگرس می‌خواهد که اندازۀ قرضه‌ها را افزایش دهد، اما در پاسخ، جمهوری‌خواهان می‌خواهند هزینه‌های حکومتی و بودجه را کاهش دهند.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید دیروز در یک کنفرانس خبری گفت که کانگرس باید عمل کند و این چیزی است که رییس جمهور در نشست روز سه شنبه به رهبران واضح خواهد کرد. سخنگوی قصر سفید افزود که کانگرس باید برای تادیه قرضه‌ها کوتاهی نکند.

اما ناظرانی که اقتصاد ایالات متحده را نظارت می‌کنند، می‌گویند که ممکن این گفتگو نتیجه‌ای ندهد.

رییس جمهور بایدن و مک‌کارتی هفتهٔ گذشته نیز درباره این موضوع صحبت تلیفونی کردند. یک منبع آگاه از این گفتگوها به خبرگزاری فرانس‌‌پرس گفت که بایدن و مک‌کارتی در مورد افزایش قرضه ملی صحبت کردند.

کیون مک‌کارتی، رییس مجلس نمایندگان و اعضای حزب جمهوری‌خواه وی که اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، تصمیم گرفته اند تا زمانی که دموکرات‌ها کاهش قابل توجهی در بودجه را نپذیرند، قرضۀ ملی را افزایش ندهند.

جنجال بر سر بودجه آن قدر جدی است که جنیت یلن، وزیر مالیۀ امریکا روز یکشنبه هشدار داد که اگر کانگرس در هفته‌های آینده اقدامی نکند، وضعیت به هرج‌و‌مرج اقتصادی و مالی منجر خواهد شد.

خانم یلن همچنان هشدار داد که اگر میزان قرضه‌گرفتن افزایش نیابد، ممکن است این کشور نتواند به تعهدات مالی خود عمل کند و با "خطر جدی عدم پرداخت قرضه" مواجه شود.

وزیر مالیۀ امریکا در نامه‌ای به کیون مک‌کارتی، رییس مجلس نمایندگان و دیگر رهبران، نوشت: "بهترین حدس ما این است که اگر کانگرس تا تاریخ تعیین‌شده، میزان قرضه‌ها را افزایش یا به تاخیر نیندازد، نمی‌توانیم تا اوایل ماه جون، شاید اول جون همه تعهدات مالی حکومت را انجام دهیم".