بایدن: حمایت امریکا از اسراییل محکم و تزلزل ناپذیر است

ایالات متحده روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) حملات راکتی حماس بر اسراییل را ''حمله‌ای تروریستی خوانده '' و آنرا به شدت محکوم کرده و متعهد شد که ابزار‌ مناسب را در اختیار اسراییل قرار خواهد داد تا از خود و مردم آن کشور در برابر "حملات تروریستی" دفاع کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، این حمله را "یک تراژدی وحشتناک در سطح بشر" توصیف کرد و گفت که با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، صحبت کرده است تا بر حمایت خود تاکید کند.

بایدن در یک سخنرانی تلویزیونی از قصر سفید گفت: "به او (بنیامین نتنیاهو) گفتم که ایالات متحده در مقابل این حملات تروریستی در کنار مردم اسراییل قاطعانه می ایستد. اسراییل حق دفاع از خود و مردمش را دارد."

او افزود: "در ادارهٔ من، حمایت از امنیت اسراییل محکم و تزلزل ناپذیر است. ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که آنها کمک مورد نیاز شهروندان خود را داشته باشند و می توانند به دفاع از خود ادامه دهند."

بایدن در سخنرانی خود گفت: "جهان شاهد تصاویر هولناکی بوده است. هزاران راکت طی چند ساعت روی شهرهای اسراییل فرود آمده و نه تنها سربازان اسراییلی را کشت، بلکه شهروندان غیرنظامی بیگناه را نیز به قتل رساند. این بی رحمانه است."

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با محمود عباس، رییس ادارهٔ خودگردان فلسطین گفتگو کرده و از او و تمام رهبری منطقه خواسته است تا حمله به اسراییل را محکوم کنند.

افزون بر این، وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای گفته است که آقای بلینکن امروز با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجۀ عربستان سعودی درباره حملات وحشتناک امروز به اسراییل گفتگو کرده است.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا، بایدن را به‌خاطر حمایت غیرمستقیم این حملات، بدون هیچ مدرکی مقصر خواند.

او در بیانیه‌ای گفت: "این حملات حماس مایه شرمساری است و اسراییل حق دارد با قدرت از خود دفاع کند. "

ترمپ در بیانیه خود گفته است: "متأسفانه، دالرهای مالیات دهندگان امریکایی به تامین مالی این حملات کمک کرده، که بسیاری از گزارش‌ها می گویند از سوی ادارهٔ بایدن آمده است."

ادعاهای ترمپ و برخی جمهوری خواهان اشاره به شش میلیارد دالری است که ماه گذشته به عنوان بخشی از معامله مبادله زندانیان با ایران، آزاد شد که به گفتهٔ آنان برای تامین مالی حمله حماس ممکن از آن استفاده شده باشد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه روز شنبه گفت: "این حمله بی‌سابقه و وحشیانه حماس نه تنها از سوی ایران حمایت می‌شود، بلکه برای توقف تلاش‌های صلح بین عربستان سعودی و اسراییل طراحی شده است."

او افزود: "توافق صلح بین این دو کشور برای ایران و حماس کابوس وحشتناک خواهد بود."

قصر سفید به تاریخ ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) اعلام کرد که اسراییل و عربستان سعودی در حال حرکت به سمت یک طرح کلی برای یک توافق تاریخی با میانجیگری ایالات متحده برای عادی سازی روابط پس از دهه‌ها خصومت می‌باشد.

گروه حماس روز شنبه حملهٔ غافلگیرانه‌ای را علیه اسراییل آغاز کرد که در سال‌های اخیر پیشینه نداشته است. این گروه گفته که هزاران راکت به سوی اسراییل پرتاب کرده است. در مقابل نیروهای اسراییلی نیز غزه را هدف حملات هوایی قرار داده که در نتیجهٔ این درگیری تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شده اند.