انفجار در شهر کراچی پاکستان دو کشته و ۱۰ زخمی برجا گذاشت

انفجاری حوالی ساعت ۱۱ یکشنبه شب ششم اکتوبر (۱۵ میزان) در نزدیکی میدان هوایی بین‌المللی شهر کراچی پاکستان کم از کم دو کشته و ۱۰ زخمی بر جا گذاشت.

تلویزیون جیوی پاکستان از قول یک مقام ایالتی گزارش داده است که تا حالا مشخص نیست که این انفجار ناشی از چه بوده است. به گفتهٔ این مقام محلی، در این انفجار یک شهروند خارجی زخمی شده است. او گفته است که انفجار در نزدیکی یک کاروان شهروندان خارجی به وقوع پیوست.

اردوی آزادی‌بخش بلوچ با ارسال ایمیلی به خبرنگاران، مسوولیت این انفجار را بر عهده گرفته است. این گروه جدایی‌طلب گفته است که موتری که مواد انفجاری در آن جا به جا شده بود، شهروندان چینی به شمول هشت انجنیر را هدف قرار داده است.

پولیس شهر کراچی بلافاصله در مورد این انفجار تبصره نکرده است.

اردوی آزادی‌بخش بلوچ یک گروه جدایی‌طلب است که به دنبال استقلال ایالت بلوچستان در جنوب غرب پاکستان است. این ایالت با افغانستان و ایران هم‌مرز است. این گروه در ماه اگست سال روان میلادی حملات هماهنگی در این ایالت انجام داد که منجر به کشته شدن بیش از ۷۰ نفر شد.

اردوی آزادی‌بخش بلوچ به طور ویژه منافع چین را در بلوچستان هدف قرار می‌دهد، به‌خصوص بندر استراتیژیک گوادر که در شهر کراچی واقع شده است. این گروه، چین را متهم می‌کند که با همکاری حکومت پاکستان، در حال بهره‌برداری از منابع بلوچستان است. به همین دلیل، این گروه به شهروندان چینی که در این ایالت مصروف کار استند، حمله کرده و حتا در گذشته به قنسولگری چین در کراچی حمله کرده است.

ایالت بلوچستان سرشار از منابع طبیعی است و گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ به صورت معمول نیروهای امنیتی پاکستان را در این ایالت آماج حملات مرگبار قرار می‌دهند. جدایی طلبان بلوچ خواهان استقلال از حکومت مرکزی پاکستان استند.

ایالات متحده، اردوی آزادی بخش بلوچستان را یک سازمان تروریستی جهانی قلمداد می‌کند،‌ گروهی که در این اواخر حملات خود را در داخل پاکستان افزایش داده است.

اردوی آزادی‌بخش بلوچستان بیشتر نیروهای امنیتی پاکستان را هدف قرار می‌دهد، اما مسوولیت اکثر حملاتی را که در آن به غیرنظامیان آسیب می‌رسد، هیچ گروهی بر عهده نمی‌گیرد.

بر اساس معلومات انستیتیوت مطالعات امنیت و منازعه، تندروان سال گذشته دست‌کم ۱۷۰حمله را در ایالت بلوچستان انجام دادند که در اثر آن،‌ ۱۵۱ غیرنظامی و ۱۱۴ نفر از نیروهای امنیتی پاکستان کشته شدند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز و فرانس پرس گرفته شده است.