بلینکن ضمن تایید آزادی دو گروگان: ده امریکایی دیگر نزد حماس گروگان است

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) ضمن تایید آزادی دو گروگان امریکایی توسط حماس گفت که این گروه هنوز ۱۰ شهروند امریکایی را در اختیار دارد و تلاش‌ها برای آزادی آنان جریان دارد.

بلینکن به خبرنگاران گفت: "هنوز ۱۰ امریکایی دیگر در این درگیری ناپدید استند. ما می‌دانیم که برخی آنها به همراه حدود ۲۰۰ گروگان دیگر در غزه به گروگان گرفته شده اند."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفت که تمام آنان باید "بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد شد."

حماس پس از آنکه به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حملهٔ غافلگیرانه را انجام داد، در پهلوی کشتار ۱۴۰۰ نفر، بیش از ۲۰۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی و شهروندان دو تابیعتی را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده که در نتیجهٔ آن، به گفتهٔ مقامات صحت غزه بیش از ۴۱۰۰ نفر کشته، هزاران نفر زخمی و صد‌ها هزار فلسطینی‌ مقیم نوار غزه از خانه‌های شان آواره شده اند.

گروه حماس با نشر اعلامیه‌ای در صفحهٔ تلگرام خود نوشته است که این دو شهروند امریکایی-یک مادر و دختر-را به دلیل مسایل بشردوستانه آزاد کرده است. بر اساس این اعلامیه، آزادی این دو شهروند امریکایی در پاسخ به تلاش‌های قطر صورت گرفته است.

بلینکن با ابراز قدردانی از تلاش‌های قطر گفت که تیمی از سفارت ایالات متحده از آنان بازدید خواهد کرد، اما در مورد وضعیت آنان جزییات ارایه نکرد.

بلینکن گفت: "گروگان‌ها شامل مردان، زنان، پسران جوان، دختران جوان و افراد مسن از بسیاری از کشورها می‌شوند که هر یک از آنها باید آزاد شوند."

در همین حال قصر سفید گفت که جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، پس از آزادی این دو امریکایی با آنان تلیفونی صحبت کرده و گفته است که آنان و سایر گروگان امریکایی از حمایت کامل دولت امریکا برخوردار اند.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: "امروز ما آزادی دو امریکایی را که در جریان حمله تروریستی هولناک به اسراییل در هفتم اکتوبر به گروگان گرفته شده بودند، تضمین کردیم."

بایدن از قطر که میزبان دفتر سیاسی حماس است و پیش از این نیز میانجیگر میان این گروه و اسراییل بوده و همچنان از دولت اسراییل "به خاطر مشارکت آنها در این کار" ابراز تشکری کرد.

رییس جمهور امریکا گفت: "از این اتفاق خوشحالم و دوباره تاکید می‌کنم، به عنوان رییس جمهور، اولویتی بالاتر از امنیت امریکایی‌هایی که در سرتاسر جهان گروگان گرفته شده‌اند، ندارم."

او افزود: "ما به طور شبانه‌روزی برای آزادی شهروندان امریکایی که توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند، کار می‌کنیم و تلاش خود را برای آزادی کسانی که هنوز در بازداشت هستند، متوقف نخواهیم کرد."