بلینکن به اسراییل: پیش از آغاز دوبارهٔ عملیات نظامی برای غیرنظامیان غزه ساحات امن ایجاد کنید

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه ۳۰ نومبر (نهم قوس) از اسراییل خواست تا پیش از آغاز دوبارهٔ "عملیات نظامی عمده" برای غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه ساحات امن ایجاد کند.

بلینکن در تل ابیب به خبرنگاران گفت که اسراییل باید پلان‌های بشری محافظت از غیرنظامیان را طرح کند که بر اساس آن تلفات بیشتر فلسطینی‌های بی‌گناه را به حد اقل برساند.

او افزود که این پلان‌ها باید شامل ساحات امن مشخص شده برای غیر نظامیان در جنوب و مرکز غزه باشد، جاییکه غیرنظامیان مصوون باشند.

وزیر خارجهٔ امریکا در هفتمین روز آتش‌بس میان اسراییل و حماس این مطلب را ابراز داشت.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید اسراییل و حماس توافق آتش‌بس را برای یک روز دیگر تمدید کردند

این دپلومات امریکایی اضافه کرد که حفاظت از غیرنظامیان به معنی جلوگیری از بیجا شدن بیشتر باشندگان غزه و خسارات به زیربنا‌های حیاتی مانند شفاخانه‌ها، تسهیلات آب و برق رسانی است.

وزیر خارجهٔ امریکا افزود که "این اقدام به این معناست که به بیجاشدگان زمانی که وضعیت خوب شود، گزینهٔ برگشت به شمال غزه داده شود و در آنجا نباید بیجاشدن داخلی پایدار وجود داشته باشد".

این مقام امریکایی اضافه کرد که اسراییل می‌تواند صدمه به مردان، زنان و کودکان بی‌گناه را به حد اقل برساند و "مکلف به انجام آن است".

بلینکن همچنان گفت که "تلفات گستردهٔ‌ غیرنظامیان و مقیاس بیجاشدن‌ها را که ما در شمال غزه مشاهده کردیم، نباید در جنوب غزه تکرار شود".

اسراییل و حماس امروز در آخرین لحظات قبل از انقضای میعاد آتش‌بس قبلی، به توافق رسیدند تا آتش‌بس را برای هفتمین روز تمدید کنند.

اردوی اسراییل در بیانیه‌ای دقایقی پیش از پایان آتش‌بس دو روزه گفت: "با توجه به تلاش‌های میانجی‌گران برای ادامهٔ روند آزادی گروگان‌ها و با رعایت شرایط توافق قبلی، توقف عملیات ادامه خواهد یافت."

توافق آتش‌بس در شش روز گذشته، منجر به توقف جنگ خونین و مرگبار میان حماس و اسراییل شده است. به گفتهٔ مقامات اسراییلی، گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد و افزون بر کشتن ۱۲۰۰ نفر، ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت.

اسراییل نیز در پاسخ به این حمله، غزه را که گروه حماس بر آن مسلط است، زیر حملات شدید هوایی و زمینی قرار داد که در اثر آن به گفتۀ مقام‌های حماس، بیش از ۱۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شدند.