بلینکن برای برقراری آتش‌بس در غزه بار دیگر به شرق میانه سفر کرد

پس ازحملات هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ حماس بر جنوب اسراییل، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا برای یازدهمین بار به شرق میانه سفر کرد

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) بار دیگر به شرق میانه سفر کرد و تلاش می‌کند تا در دو هفتهٔ باقی‌مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا، در مورد آتش‌بس در نوار غزه با مقامات‌ کشور‌های دخیل در این جنگ ملاقات کند.

سفر بلینکن چند روز پس از آن به شرق میانه صورت گرفته که یحیی سنوار، رهبر جدید گروه حماس، توسط نیروهای اسراییلی در نوار غزه کشته شد.

پس از حملات هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ حماس به جنوب اسراییل و آغاز عملیات تهاجمی اسراییل بر ضد حماس در نوار غزه، این یازدهمین سفر بلینکن به شرق میانه است.

این دپلومات ارشد ایالات متحده در آخرین سفر خود به اسراییل در ماه اگست هشدار داد که ممکن است آخرین فرصت برای آتش‌بس به رهبری امریکا در نوار غزه باشد.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، شخصاً به تاریخ ۳۱ ماه می طرح آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس را ارایه کرد، اما اسراییل آن را نپذیرفت. این طرح شامل آزادی گروگان‌های اسراییلی از نزد حماس نیز می‌شد. اما حالا پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، رییس جمهور بایدن امید تازه‌ای پیدا کرد.

پیش از این، بایدن در جریان سفراش به آلمان به خبرنگاران گفت که با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، تماس گرفته و به او [کشته شدن] سنوار را تبریک گفته و اعلام کرد که بلینکن به منطقه سفر خواهد کرد.

بایدن روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت:‌ "من به وی [نتنیاهو] گفتم که از عمکرد او واقعاَ خرسندیم و حالا زمان آن فرا رسیده تا به جلو برویم، به سمت آتش‌بس به جلو برویم."

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ در یک اقدام بی سابقه بر جنوب اسراییل حمله کرد. بر اساس آمار که خبرگزاری فرانس پرس جمع‌آوری کرده است، در آن حمله ۱۲۰۶ نفر که اکثرشان غیرنظامیان بودند، کشته شدند.

از آغاز عملیات نظامی اسراییل بر نوار غزه که در پی حملات حماس بر جنوب اسراییل راه‌اندازی شد، بخش اعظم نوار غزه به ویرانه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه،‌ در این مدت، کم از کم ۴۲ هزار ۶۰۳ نفر که اکثر شان غیرنظامیان استند، کشته و بیش از ۹۲ هزار نفر دیگر زخمی شده‌ اند. ملل متحد این رقم تلفات را با اعتبار خوانده است.

همزمان با عملیات تهاجمی در نوار غزه، اسراییل تقریباَ همه روز با حزب‌الله لبنان، متحد حماس، نیز درگیری تبادل آتش داشته است. اسراییل ماه گذشته عملیات نظامی خود را در لبنان تشدید کرد. خبرگزاری فرانس پرس به استناد وزارت صحت لبنان گزارش داده است که در جریان عملیات نظامی اسراییل کم از کم ۱۴۷۰ نفر در لبنان کشته شده‌اند.

سفر بلینکن به شرق میانه پس از هشدارهایی از سوی او و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، به اسراییل صورت می‌گیرد. این دو مقام ایالات متحده هشدار داده اند که بخشی از میلیارد‌ها دالر کمک نظامی امریکا به اسراییل محدود خواهد شد، مگر اینکه آن کشور اجازه بدهد کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ارسال شود، جایی که بر اساس گزارش ملل متحد،‌ بیش از ۱.۸ میلیون نفر با گرسنگی شدید مواجه اند.

تاثیر آتش‌بس احتمالی غزه بر انتخابات ایالات متحده

در صورتی که توافق آتش‌بس در نوار غزه صورت بگیرد، این امر موجب خواهد تا موقف کاملا هریس، معاون رییس جمهور کنونی امریکا و نامزد حزب دموکرات در مقابل رقیبش، دونالد ترمپ از حزب جمهوریخواه تقویت شود.

جنگ برای بایدن و هریس به یک چالش سیاسی تبدیل شده است، زیرا نتنیاهو از درخواست‌های ایالات متحده برای کمک به نجات غیرنظامیان سر باز می‌زند.

ترمپ نیز با نتنیاهو در مورد کشته شدن سنوار صحبت کرده و گفته که فشار بایدن برای توقف عملیات اشتباه بوده است. این نامزد حزب جمهوریخواه همچنین گفته است که اگر در قدرت می‌بود، اختیارات بیشتری به نتنیاهو می‌داد و معتقد است که بایدن به‌ جای مهار او، باید از اقدامات او حمایت می‌کرد.

ترمپ در دور نخست ریاست‌جمهوری خود به شدت از اسراییل حمایت کرد. اگرچه رابطه ترمپ با نتنیاهو پیچیده است، رای‌دهندگان جمهوریخواه، برخلاف دموکرات‌ها، به طور قاطع از اسراییل و نتنیاهو حمایت می‌کنند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.