بلینکن کشته شدن ۲۵ امریکایی در حملهٔ حماس بر اسراییل را تایید کرد

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در جریان کنفرانس مشترک خبری با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) ضمن تایید کشته شدن ۲۵ شهروند امریکا در حملهٔ حماس بر اسراییل گفت که ایالات متحده همیشه در کنار اسراییل خواهد بود.

بلینکن که به اسراییل سفر کرده است در جریان یک کنفرانس خبری با بنیامین نتنیاهو،‌ صدر اعظم اسراییل همچنین گفت که فلسطینی‌ها نیز "آرمان‌‌های مشروع" دارند که به گفتهٔ وی گروه تندرو حماس از آنان نمایندگی نمی‌کند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده خطاب به اسراییل گفت: "شما ممکن به قدر کافی نیرومند باشید که از خود دفاع کنید، اما تا زمانیکه امریکا وجود دارد...ما همیشه در کنار شما خواهیم بود."

بلینکن در این سفر اسراییل را ترغیب کرد تا در عملیات بر ضد حماس از هر احتیاط ممکن کار بگیرد تا از غیرنظامیان فلسطینی محافظت شود.

به دنبال حملهٔ گروه حماس بر اسراییل که منجر به کشته شدن کم از کم ۱۲۰۰ نفر در اسراییل شد،‌ سفر بلینکن بیشتر به عنوان ابراز همدردی و تجدید تعهد امریکا به حمایت از اسراییل صورت گرفته است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در جریان چهار روز پس از آغاز درگیری میان حماس و اسراییل، دوبار در این مورد سخنرانی کرده و بر حمایت خلل ناپذیر واشنگتن از اسراییل تاکید کرده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بایدن:‌ حملهٔ حماس 'محض شیطانی' بود؛ امریکا در کنار اسراییل ایستاده است

اما بلینکن در جریان صحبت در کنار صدر اعظم اسراییل بر ضرورت راه حل صلح آمیز به مناقشه میان فلسطین و اسراییل تاکید کرد، مفکوره‌ای که حکومت راست‌گرای نتنیاهو در برابر آن همواره ایستادگی کرده است.

بلینکن گفت: "هرفرد صلح‌طلب و عدالت‌خواه باید فرمانروایی دهشت‌گرانهٔ حماس را محکوم کند. می‌دانیم که حماس از مردم فلسطین و آرمان‌های مشروع آنان برای زندگی در امنیت، آزادی، عدالت و وقار، نمایندگی نمی‌کند."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده در یک بیان غیرمعمول، خاطرات زندگی شخصی‌اش را بیان کرد که چگونه پدرکلانش از برنامه‌های ضد یهودی در روسیه فرار کرده و پدر اندرش چگونه از کمپ‌های کار اجباری نازی‌ها نجات یافت.

بلینکن گفت: "من اینجا در برابر شما نه به عنوان وزیر خارجهٔ ایالات متحده بلکه به صفت یک یهود ایستاده‌ام. مقابل شما به صفت یک همسر و پدر فرزندان کوچک ایستاده‌ام. نمی‌توانم به عکس‌های خانواده‌هایی نگاه کنم که مادران، پدران و فرزندان آن کشته شده...و به فرزندان خود فکر نکنم."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده وعده سپرد که حکومت و کانگرس ایالات متحده با هم کار خواهند کرد تا تقاضاهای نظامی اسراییل را برآورده کند.

بنیامین نتنیاهو نیز در جریان سخنرانی در کنار بلینکن از حمایت ایالات متحده قدردانی کرد و گفت که با حماس که کنترول غزه را در دست دارد، باید مانند گروه دولت اسلامی رفتار شود.

نتنیاهو گفت: "درست آن‌گونه که گروه دولت اسلامی سرکوب شد، حماس نیز متلاشی خواهد شد. با حماس باید آنگونه رفتار شود که با داعش رفتار شد."

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که انتونی بلینکن پس از اسراییل به اردن، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عرب و مصر سفر کرده و در دیدار با مقام‌های ارشد این کشورها، یکبار دیگر حملات تروریستی بر اسراییل را با شدیدترین الفاظ محکوم کرده و بر همبستگی ایالات متحده با دولت و مردم اسراییل تاکید خواهد کرد.

در اعلامیه آمده است که وزیر خارجهٔ امریکا همچنین با شرکای منطقه‌ای در زمینهٔ کمک برای جلوگیری از گسترش تنش، رهایی فوری و مصوون گروگان‌ها و تشخیص میکانیزم‌ها برای محافظت از غیرنظامیان بحث خواهد کرد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و رویترز کار گرفته شده است.