بلینکن در دیدار با شی بر ضرورت ثبات روابط امریکا-چین تاکید کرد

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده که سرگرم دیدار از چین است، روز دوشنبه ۱۹ جون (۲۹ جوزا) گفت که با رییس جمهور چین، بر ضرورت "ثبات" روابط واشنگتن و بیجینگ توافق دارد، اما تایید کرد که اختلاف‌ نظرهای زیادی میان دو کشور موجود است.

بلینکن در دومین و آخرین روز سفرش به چین گفت: "در هر جلسه، تاکید کرده ام که تعامل مستقیم و ارتباط مداوم در سطح عالی، بهترین روش مدیریت مسوولانهٔ اختلاف نظرها بوده و متضمن آن است که رقابت‌ها به منازعه مبدل نشود. عین چیز را از همتایان چینی خود شنیدم. هر دو بر ضرورت ثبات روابط مان توافق داشتیم."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده در دیدار با شی جینپینگ، رییس جمهور چین که ۳۵ دقیقه طول کشید، گفت: "رییس جمهور بایدن از من خواست که به بیجینگ سفر کنم، زیرا او باورمند است که ایالات متحده و چین مکلفیت و مسوولیت دارند تا روابط خویش را مدیریت کنند. ایالات متحده به انجام این کار متعهد است و این به سود ایالات متحده، سود چین و سود جهان است."

شی جینپینگ گفت که در جریان سفر بلینکن به بیجینگ، ایالات متحده و چین در مورد شماری از مسایل مشخص به پیشرفت‌هایی دست یافته اند. او گفت: "جانب چین موضع خود را واضح کرد و هر دو طرف توافق کردند تا بر اساس تفاهمات مشترک که میان رییس جمهور بایدن و من در بالی صورت گرفت، به پیش برویم."

شی ابراز امیدواری کرد که سفر بلینکن به بیجینگ در بهبود روابط میان چین و ایالات متحده "سهم مثبت‏" داشته باشد. او گفت: "تعاملات دولت با دولت باید همیشه بر مبنای احترام متقابل و خلوص نیت باشد."

از سال ۲۰۱۸ به اینسو، بلینکن عالیرتبه‌ترین مقام امریکایی است که به چین سفر می‌کند. قرار بود این سفر در ماه فبروری صورت گیرد، اما پرواز بالون‌های جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده و کشیدگی‌های ناشی از آن، منجر به تعویق این سفر شد.

پیش از دیدار با شی، بلینکن با وانگ یی، رییس کمیتهٔ امور خارجی حزب کمونیست چین دیدار داشت. وزارت خارجهٔ ایالات متحده این ملاقات را که سه ساعت طول کشید "صریح و مثمر" خوانده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است که بلینکن و وانگ "به طیفی از مسایل دوجانبه و جهانی" به شمول بررسی فرصت‌ها برای همکاری در زمینهٔ چالش‌های مشترک دو کشور پرداختند.

میلر گفت: "وزیر خارجه اهمیت مدیریت مسوولانهٔ رقابت میان ایالات متحده و جمهوری خلق چین را از طریق مجرا‌های باز ارتباطی برجسته کرد تا اطمینان حاصل شود که رقابت به منازعه مبدل نشود."

وزارت خارجهٔ چین در بیانیه‌ای گفته است که وانگ در دیدار با وزیر خارجهٔ امریکا بر ضرورت "معکوس کردن چرخش رو به نزول" روابط دو کشور تاکید کرد و گفت که مهمترین عامل برای ثبات بخشیدن روابط میان دو کشور، احترام متقابل است.

وانگ همچنین گفته است که ایالات متحده باید با استقلال‌طلبی تایوان مخالفت کند، زیرا به گفتهٔ او، برای چین، جایی برای سازش در این زمینه وجود ندارد، هرچند، واشنگتن فعالیت نظامی چین را در اطراف تنگهٔ تایوان مایهٔ "نگرانی جهانی" خوانده است.

بلینکن روز یکشنبه و در نخستین روز سفرش به چین، با چین گانگ، وزیر خارجهٔ چین دیدار داشت و در این ملاقات یک و نیم ساعته، چین دعوت بلینکن را پذیرفت تا به ایالات متحده سفر کند. همچنین در این دیدار بر افزایش پرواز‌ها تجارتی میان دو کشور توافق شد.

روابط واشنگتن و بیجینگ در چند سال اخیر به دلیل اختلاف روی برخی مسایل، از جمله اقتصاد، تجارت، حقوق بشر، امنیت و نفوذ فزایندهٔ چین در منطقه پرتنش بوده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و رویترز استفاده شده است.