بلینکن: نشانه‌ای وجود ندارد که روسیه از سلاح هسته‌ای کار بگیرد

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

به دنبال اظهارات رییس جمهور روسیه مبنی بر استقرار کلاهک‌های هسته‌ای در بلاروس، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، گفت هیچ نشانهٔ برای آمادگی مسکو وجود ندارد که از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، روز جمعه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) استقرار تسلیحات ‌هسته‌ای تعرضی این کشور در بلاروس را تایید کرد و آن را هشداری برای غرب خواند. ریيس جمهور روسیه گفته است که اگر تمامیت ارضی کشورش با تهدیدی روبرو شود، روسیه ممکن از تسلیحات هسته‌ای خود کار بگیرد.

در واکنش به این اظهارات پوتین، وزیر خارجهٔ‌ امریکا گفت:‌ ''ما به نظارت نزدیک و با دقت از وضعیت ادامه خواهیم داد. هیچ دلیلی نداریم که موضع هسته‌ای خود را عیار کنیم. هیچ نشانهٔ را نمی بینیم که روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود آمادگی می گیرد."

رییس جمهور پوتین روز جمعه گفت: "ما با الکساندر لوکاشینکو، ریيس جمهور بلاروس، صحبت کرده بودیم که بخشی از این تسلیحات هسته ‌ای تعرضی را به قلمرو بلاروس انتقال می دهیم. این کار صورت گرفت. نخستین کلاهک‌های هسته‌ای به بلاروس تحویل داده شد. اما فقط نخستین‌ها، قسمت اول. اما ما این کار را تا پایان تابستان یا تا پایان سال به طور کامل انجام خواهیم داد".

این نخستین بار پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است که چنین تسلیحاتی در خارج از روسیه مستقر می‌ شوند. مسکو از جابجایی تسلیحات استراتیژیک ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه شاکی بوده و ولادیمیر پوتین گفته است که این اقدام مسکو مشابه به اقدامات ایالات متحده است که تسلیحات هسته‌‌ای خود را در کشورهای متحد اروپایی‌اش جابجا کرده است.

بدنبال تهاجم روسیه بر اوکراین و همکاری جهان غرب و به خصوص کشورهای عضو ناتو با اوکراین، تنش میان روسیه و غرب اوج گرفته است.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، که پس از نشست وزیران دفاع ناتو در بلجیم صحبت می کرد، ضمن تاکید بر ادامهٔ حمایت واشنگتن از کیف، از سایر اعضای ناتو خواست که سرمایه گذاری در تسلیحات و مهمات برای اوکراین را افزایش دهند.

آستین افزود:‌ 'چیزی که من بر آن متمرکز بوده ام و متمرکز خواهم بود، حصول اطمینان است تا به اوکراین آن کمک‌های نظامی را فراهم کنیم که به خاطر پیروزی در این جنگ به آن نیاز دارد.''

وزیران دفاع ناتو، تازه ترین دور نشست دو روزهٔ خود را پیرامون بحث در مورد حمایت از اوکراین، روز جمعه به پایان رساندند.

انتظار می رود که جنگ در اوکراین و تهدیدهای ناشی از روسیه، بار دیگر در نشست سران این پیمان که در اواسط ماهٔ جولای برگزار می شود، به بحث گرفته شود.