سفر بلینکن به بیجینگ به دلیل ادعای قرار گرفتن بالون جاسوسی چین در فضای امریکا به تعویق افتاد

یک مقام ایالات متحده روز جمعه سوم فبروری (۱۴ دلو) گفت که سفر انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، به بیجینگ به تعویق افتاد.

قرار بود که بلینکن در آخر این هفته به بیجینگ، پایتخت چین سفر کند، اما به گفتهٔ‌ یک مقام ایالات متحده، این سفر به دلیل پرواز یک بالون جاسوسی چین بر فراز فضای امریکا، به تاخیر انداخته شد.

وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه دوم فبروری (۱۳ دلو) گفت که یک بالون جاسوسی چینی را تعقیب می‌کند که در ارتفاع بلند بر فراز امریکا قرار گرفته و به نظر می‌رسد که پایگاه‌های حساس هسته‌ای را نظارت می‌کند.

یک مقام بلند پایهٔ دفاعی ایالات متحده به خبرنگاران گفت که براساس درخواست جو بایدن،‌ رییس جمهور امریکا، لوید آستن، وزیر دفاع، و مقامات ارشد نظامی امریکایی در مورد هدف قرار دادن این بالون غور صورت گرفت، اما سپس گفته شد که این کار در زمین شماری زیادی از افراد را با خطر مواجه خواهد کرد.

این مقام امریکایی به شرط افشا نشدن نامش گفت که این بالون بر فراز شمال‌غرب امریکا در پرواز است، جاییکه پایگاه‌های حساس هوایی و دیپو‌های میزایل‌های استراتیژیک در زیر زمین، وجود دارد.

با آنهم، پنتاگون به این باور است که این بالون تهدید خطرناک استخباراتی را در پی نداشته، زیرا در بخش جمع‌آوری استخباراتی کم اهمیت است.

بر اساس معلومات این مقام امریکایی، این بالون چند روز پیش به حریم هوایی ایالات متحده وارد شد و استخبارات امریکا پیش از آن این بالون را تحت نظارت داشت.

طیاره‌های جت جنگی امریکایی برای ارزیابی این بالون در حالی بر فراز ایالت مونتانا به پرواز در آمدند که پس از تقاضای بایدن برای گزینه‌های رسیدگی به این بالون، لوید آستن با مقامات ارشد وزارت دفاع این کشور بحث کرد.

پت ریدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده،‌ تایید کرد که این بالون چینی هنوز هم در حریم هوایی امریکا تحت نظارت قرار دارد.

ریدر افزود که این بالون در حال حاضر در ارتفاع بلند تر از ترافیک هوایی در پرواز است و هیچ گونه تهدید نظامی یا فزیکی را به مردم در زمین در قبال ندارد.

چین در گذشته نیز بالون‌های جاسوسی خود را به ایالات متحده فرستاده بود. اما یک مقام امریکایی گفت که این بار بالون چینی برای مدت بیشتر در حریم هوایی امریکا باقی مانده است.

وزارت خارجهٔ چین که همواره در خصوص موضوعات مهم واکنش نشان می‌دهد، در این خصوص تا اکنون چیزی نگفته است.