تبادلهٔ زندانیان میان ایران و امریکا؛ شش میلیارد دالر دارایی ایران به قطر رسید

کوریای جنوبی منحیث یک شرط کلیدی تبادله زندانیان میان ایالات متحده امریکا و ایران، شش میلیارد دالر دارایی منجمد شدهٔ تهران را به قطر انتقال داد.

یک منبع به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که یک طیاره در تهران آماده است تا پنج زندانی امریکایی را انتقال دهد.

تهران گفته است که آزادسای این شش میلیارد دالر که کوریای جنوبی آن را بر اساس تعزیرات امریکا بر ایران، منجمد کرده بود، یکی از شرایط کلیدی تبادلهٔ پنج شهروند امریکا و پنج شهروند ایران است که در این دو کشور زندانی اند.

از آنجاییکه تهران و واشنگتن با هم روابط دپلوماتیک ندارند، قطر میانجی این معامله است و به هر دو جانب در مورد انتقال این شش میلیارد دالر آگاهی داده است.

این منبع که نخواست در گزارش نامش ذکر شود گفته است که این مقدار پول از سویس به حساب‌های بانکی در قطر انتقال داده شد.

پیش از این، ایران اظهار امیدواری کرده بود که تبادله زندانیان امروز ۱۸ سپتمبر (۲۷ سنبله) تحقق یابد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "پنج زندانی ایرانی امروز آزاد خواهند شد و به صورت متقابل هم پنج شهروند در واقع زندانی که در جمهوری اسلامی ایران بودند، بر اساس درخواست خود شان در اختیار طرف امریکایی قرار داده خواهند شد."

او افزود که تنها دو شهروند ایران به کشور شان برخواهند گشت، دو شهروند دیگر به اساس تقاضای خود شان در امریکا باقی خواهند ماند و یک ایرانی دیگر برای پیوستن با خانواده‌اش به کشور سوم خواهد رفت.

ایران به ارزش شش میلیارد دالر به کوریای جنوبی نفت فروخته بود، اما بر اساس تعزیرات امریکا این مقدار پول منجمد شده بود.

منتقدین رهایی این مقدار پول را "جزیه" خوانده و ادعا کرده اند که ایران در این معامله امتیاز بیشتر به دست آورده است.

اما قصر سفید گفته است که رهایی شش میلیارد دالر پول‌های منجمد شدهٔ ایران به معنی پرداخت جزیه نبوده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید با رد انتقادات در این خصوص گفت که این مقدار پول در یک حساب تحت نظارت در قطر نگهداری خواهد شد و تهران باید برای به دست آوردن پول از این حساب، آنهم تنها برای مقاصد بشری، درخواست بدهد.

کربی افزود که پول برداشت شده سپس به گونهٔ مستقیم به ادارات مشخص به منظور فراهم آوری مواد غذایی و دوا، واریز خواهد شد.

این مقام امریکایی علاوه کرد که رژیم تهران نه بلکه تنها مردم ایران از این پول‌ها استفاده خواهند کرد و اگر ایران تلاش به انحراف این پول‌ها کند، "ما اقدام خواهیم کرد و آنرا دوباره منجمد خواهیم کرد".

این در حالی است که رییس بانک مرکزی ایران گفته است که از کوریای جنوبی برای نگهداشتن این مقدار پول، غرامت مالی خواهد خواست.

محمد رضا فرزین گفت: "شکایت ایران از کوریای جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می یابد."

بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده بارها به شهروندان دو تابعیتی هشدار داده‌اند که سفر به ایران مخاطره‌آمیز است و از آنان خواسته‌اند با سفر به ایران، حتا برای دید و بازدیدهای خانوادگی، خود را به خطر نیندازند.