دو انفجار در پاکستان ۲۹ کشته برجا گذاشت

ده‌ها هزار منسوب پولیس و شبه نظامی پاکستانی برای تامین امنیت انتخابات در سرتاسر آن کشور مستقر شده اند.

مقام‌های پاکستانی گفته اند که انفجار دو بم در نزدیکی دفاتر انتخاباتی نامزدان انتخابات در ایالت بلوچستان آن کشور ۲۹ کشته بر جا گذاشت.

این انفجارات روز چهارشنبه هفتم فبروری (۱۸ دلو) درست یک روز پیش از برگزاری انتخابات سرتاسری پاکستان به وقوع پیوسته اند.

انفجارات روز چهارشنبه در ساحات پیشین و قلعه سیف‌الله نگرانی‌ها را در مورد امنیت انتخابات پاکستان بیشتر کرده است.

جان اچکزی، سخنگوی حکومت ایالتی بلوچستان گفت که انفجار نخست در ساحۀ پیشین در مقابل دفتر ستاد انتخاباتی یک نامزد مستقل رخ داد که در آن ۱۷ نفر کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند.

به گفتۀ اچکزی، در انفجار دوم در ساحۀ قلعۀ سیف‌الله و در نزدیکی دفتر یک نامزد حزب جمعیت علمای اسلام، ۱۲ نفر کشته و ۲۹ نفر دیگر زخمی شدند.

اچکزی گفت: "مهم است تاکید کنیم که انتخابات آنگونه که برنامه‌ریزی شده است، به پیش خواهد رفت. به تروریستان اجازه داده نخواهد شد تا این روند حیاتی دموکراتیک را مختل کنند."

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت این حملات را به دوش نگرفته است، اما در گذشته گروه دولت اسلامی (داعش)، جدایی‌طلبان بلوچ و تحریک طالبان پاکستان مسوولیت بیشترین حملات را در بلوچستان به عهده گرفته بودند.

انفجار در یک گردهمایی انتخاباتی در بلوچستان، هفتۀ گذشته نیز منجر به کشته شدن کم از کم پنج نفر شد.

انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان با نشر بیانیه‌ای بم‌گذاری‌های روز چهارشنبه را محکوم و بر عزم حکومت برای برگزاری انتخابات در فضای امن و صلح آمیز تاکید کرده است.

حکومت پاکستان ده‌ها هزار منسوب پولیس و شبه نظامیان را برای تامین امنیت انتخابات در سرتاسر آن کشور مستقر کرده است.

الیزابت تروسل، سخنگوی کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه هر گونه خشونت علیه احزاب سیاسی و نامزدان انتخابات پاکستان را محکوم کرد.

تروسل گفت: "در آستانۀ انتخابات [پاکستان] هیچ روزی وجود ندارد که در آن گروه‌های مسلح حملاتی را علیه اعضای احزاب سیاسی انجام نداده باشند."

کم از کم ۱۲۸ میلیون نفر از جمعیت ۲۴۱ میلیونی پاکستان واجد شرایط رای‌دهی در این انتخابات اند که در آن حدود ۱۸هزار نامزد برای احراز کرسی‌های اسامبله ملی و ایالت‌های چهارگانه پاکستان رقابت می‌کنند.