کانادا سه نفر را به اتهام قتل یک رهبر سیک‌ها بازداشت کرد

پولیس کانادا روز جمعه سوم می (۱۴ ثور) سه مرد را به اتهام قتل هردیپ سینگ نیجار، یک رهبر جدایی طلب سیک‌ها، بازداشت کرد.

نیجار که هند او را تروریست تحت تعقیب اعلام کرده بود، به تاریخ ۱۸ جون در محوطه یک معبد در حومهٔ شهر ونکوور که محل زندگی بزرگترین جمعیت سیک‌ها در کانادا است، به ضرب گلوله کشته شد.

قتل هردیپ سینگ نیجار هند و کانادا را وارد یک بحران جدی دپلوماتیک کرد، زیر جستن ترودو، صدراعظم کانادا چند ماه پس از قتل هردیپ در پارلمان این کشور گفت که ادارات امنیتی کانادا اتهامات معتبری را دنبال می‌کنند که میان کشته شدن هردیپ سینگ نیجار، یک رهبر سیک‌ها، و حکومت هند، رابطهٔ بالقوهٔ را نشان می‌دهد.

هند این اتهامات را رد کرده و آن را "پوچ" خواند و با برای مدت کوتاهی صدور ویزا برای کانادایی‌ها را محدود کرد. هند همچنان اوتاوا را مجبور به خروج دپلومات‌هایش از دهلی جدید کرد.

پولیس کانادا می‌گوید که سه شهروند هند - دو تن آنان ۲۲ ساله و یک دیگر ۲۸ ساله – صبح روز جمعه دستگیر و به اتهام قتل و توطئه متهم شدند. به گفتهٔ پولیس یکی آنان تیرانداز، دومی راننده و سومی وظیفهٔ مراقبت را به دوش داشتند.

افراد متهم در ولایت ادمونتن کانادا دستگیر شده و تا رسیدگی بیشتر در پشت میله‌‌های زندان نگهداری می‌شوند. پولیس روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت که همهٔ آنها بین سه تا پنج سال در کانادا اقامت داشتند.

نیجار که در سال ۱۹۹۷ به کانادا مهاجرت کرد و در سال ۲۰۱۵ شهروند این کشور شد، برای ایجاد خالستان، کشور مستقل برای سیک‌ها مبارزه می‌کرد.

مقامات هندی گفته اند که نیجار در جنبش جدایی طلبی سیک‌ها نقش داشت، جنبشی که در سال‌های ۱۹۸۰ هند را تکان داد و از اینرو او یک تروریست است.

جدایی طلبی و مبارزه برای ایجاد خالستان،‌ کشور مستقل برای سیک‌ها، در دههٔ ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به شورشگری خونینی منتج شد که در آن هزاران نفر، به شمول مقامات بلند‌پایهٔ هندی، کشته شدند. اما این جنبش اکنون از حمایت اندکی در پنجاب برخوردار است.

حدود دو میلیون کانادایی که پنج در صد کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد، میراث هندی دارند و بزرگترین جمعیت سیک‌ها در بیرون از هند نیز در این کشور زندگی می‌کنند.

بر اساس سرشماری سال ۲۰۲۱، شمار سیک‌ها در کانادا نزدیک به ۷۷۰ هزار نفر می‌رسید.

وزارت عدلیهٔ ایالات متحده نیز به تاریخ ۲۹ نومبر سال گذشته با نشر سندی گفت که یک مقام حکومت هند طرح ناموفق ترور یک جدایی‌طلب سیک را در خاک ایالات متحده هدایت داده است. در سند از مقام هندی نام برده نشده است.

مقام‌های امریکایی گفته اند که این جدایی‌طلب سیک گرپتوانت سینگ پانن نام داشته و تابعیت دوگانهٔ ایالات متحده و کانادا را دارد.

سارنوالان امریکایی اتهام وارد کرده اند که این مقام هندی به کرات با شخصی به نام کهیل گوپتا تماس گرفته و مبلغ ۱۵هزار دالر منحیث پیش پرداخت به وی تادیه کرده است. آنان همچنان گفته اند که این مقام هندی برای انجام این ترور به گوپتا وعدهٔ پرداخت ۱۰۰هزار دالر را داده است.

در واکنش، هند به خاطر اینکه یک مقام حکومت آن کشور در این توطیه دست داشته است، ابراز نگرانی کردو گفت که چنین اقدام خلاف پالیسی حکومت هند است.