کانادا ۳۴۵ پناهجوی افغان را از پاکستان تخلیه کرد

اداره مهاجرت و شهروندی کانادا ناوقت پنجشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) از انتقال ۳۴۵ افغان در چارچوب برنامه تخلیه پناهجویان افغان از پاکستان به آن کشور خبر داد.

این اداره با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این شمار پناهجویان افغان با یک پرواز چارتر به تورنتو منتقل شدند.

اداره مهاجرت و شهروندی کانادا افزود: "آنها (پناهجویان افغان) به سفر خود به تقریباً ۴۷ جامعه در سراسر کانادا از جمله ادمونتون، سنت جان و وینیپگ ادامه خواهند داد".

در ماه دسمبر این دومین گروه از پناهجویان افغان است که از پاکستان به کانادا تخلیه می‌شود. بر اساس معلومات اداره مهاجرت و شهروندی کانادا، یک گروه ۳۳۳ نفری پناهجویان افغان به تاریخ ششم دسمبر نیز از پاکستان به آن کشور منتقل شده بودند.

همچنان کانادا در ماه نومبر سال روان میلادی در شش مرحله ۱۸۶۰ پناهجوی افغان را از کشورهای مختلف به ویژه پاکستان تخلیه کرده است. کانادا در دو سال گذشته پناهجویان افغان را از پاکستان، تاجیکستان و امارات متحده عربی با پروازهای چارتر به این کشور منتقل کرده است.

در این حال، نزدیک به ۱۸هزار درخواست افغان‌ها برای اسکان مجدد در کانادا هنوز توسط سازمان‌های غیر دولتی کانادایی و بین‌المللی و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در حال بررسی است.

این اداره گفته است که از اگست ۲۰۲۱ تا اکنون ۴۳هزار و ۸۳۵ پناهجوی افغان به کانادا منتقل و اسکان داده شده اند.

در میان پناهجویان افغان که تا اکنون در کانادا پذیرفته شده اند، بیش از ده‌هزار نفر افرادی اند که برای موسسات و برنامه‌های کانادا در افغانستان کار می‌کردند. افزون بر این، بیش از ۱۶هزار نفر دیگر، به ویژه زنان و فعالان جامعه مدنی، تحت ملاحظات بشردوستانه در این کشور پذیرفته شده اند.

کانادا این تعداد پناهجوی افغان را در حالی انتقال داده است که تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی با توجه به طرح حکومت پاکستان مبنی بر اخراج یک میلیون و ۷۰۰هزار مهاجر بدون مدارک قانونی، از کشورهای غربی خواسته اند که پناهندگان واجد شرایط را هرچه عاجل از پاکستان تخلیه کنند.