کانادا به مهاجرین اوکراینی اقامت سه ساله می‌دهد 

جستن ترودو، صدر اعظم کانادا

کانادا روز پنجشنه ۱۷ مارچ (۲۶ حون)‌ از ایجاد یک برنامهٔ جدید مهاجرت پرده برداشت که بر اساس آن به اوکراینی‌هایی که از تهاجم روسیه فرار می‌کنند، تا سه سال اقامت موقت داده می‌شود.

شماری زیادی از اوکراینی‌‌ها در بخش‌‌های مرکزی و غربی کانادا زیست دارند و اوتاوا گفته است که اوکراینی‌ها و اعضای خانوادهٔ نزدیک شان می‌توانند اقامت موقت کانادا را به دست بیاورند.

درخواست کنندگان باید فورمهٔ آنلاین را خانه پری کرده و نشان انگشتان و تصویر شانرا فراهم کنند.

مهاجرین اوکراینی همزمان می‌توانند برای جواز کار و تحصیل نیز درخواست بدهند.

اوکراینی‌ها و خانواده‌های شان که از قبل در کانادا مسکن گزیده اند، نیز می‌توانند از این اقدام جدید سود ببرند و جواز کار و اقامت شان را تا سه سال تمدید کنند.

بر اساس معلومات ملل متحد،‌ بیش از سه میلیون اوکراینی در پی تهاجم مرگبار نظامی روسیه کشور شان را ترک کرده و بر اساس تخمین کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، شمار این مهاجرین در نهایت به بیش از شش میلیون نفر خواهد رسید.

اتحادیهٔ اروپا نیز در یک اقدام بی سابقه توافق کرده است که "رهنمود محافظت موقت" را فعال سازد، به این معنی که به مهاجرین اوکراینی اجازهٔ اقامت موقت برای یک سال با احتمال دو سال تمدید در اتحادیهٔ اروپا داده می شود.

درگیری های مسلحانه در اوکراین میان نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان روسی زبان که از حمایت مسکو برخوردار اند، در اوایل سال ۲۰۱۴ آغاز و به سرعت با راکت‌پراگنی‌ها و ضد و خورد ها در مناطق مرزی شرق اوکراین با روسیه به یک بن بست مبدل شد.

روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری سال جاری بر اوکراین حمله کرد. بر اساس معلومات ملل متحد تا اکنون در این جنگ ۷۲۶ نفر کشته و بیش از ۱۱۷۴ نفر دیگر زخمی شده اند.